iSecure logo
Webinar z cyklu "RODO pod lupą"

Monitorowanie aktywności pracownika w social mediach vs. RODO

Coraz więcej organizacji i przedsiębiorstw decyduje się na stosowanie monitoringu aktywności swoich pracowników/współpracowników w social mediach. Za pomocą dedykowanych do tego narzędzi, pracodawcy weryfikują jakie treści i opinie zamieszczane są na różnych platformach społecznościowych. Czy taki monitoring jest dozwolony pod kątem obowiązujących przepisów Kodeksu Pracy i RODO? Na co należy zwrócić uwagę decydując się na stosowanie takiego procesu?
Data: 26.01.2023 r.
Godzina: 10:00 (1:30h)

Opis webinaru

Monitoring social mediów pracowników/współpracowników może przybierać różne formy. Pracodawcy chcą monitorować  posty/komentarze zamieszczane przez pracowników na platformach typu Linkedin, Facebook i Twitter. Ich celem jest weryfikacja przede wszystkim postów i komentarzy dotyczących marki pracodawcy. Zwłaszcza duże organizacje i podmioty prowadzą swoją wewnętrzną politykę dbania o dobry wizerunek swojej marki. Pracodawca chce monitorować czy pracownik nie narusza dobrego wizerunku i marki firmy. Zdarzają się również inne sytuacje, w których pracodawca może mieć interes w weryfikacji social media swoich pracowników jak np. kontrola aktywności pracownika podczas zwolnienia lekarskiego. Wszystkie te okoliczności jednak wymagają dokładnej analizy pod kątem zgodności z przepisami obowiązującego prawa, zwłaszcza RODO.

Dołącz do naszego webinarium, na którym podzielimy się m.in. naszym własnym doświadczeniem. RODO pod lupą to cykl praktycznych warsztatów, podczas których pokażemy Ci krok po kroku, jak realizować konkretne obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych.

Czego się dowiesz z webinarium?

Czy przepisy prawa pozwalają pracodawcy na monitorowanie social media swoich pracowników?

Monitorowanie pracowników pod kątem ich wpisów w social media wymaga zgodności z obowiązującymi przepisami. Pracodawca przed rozpoczęciem takiego procesu musi zweryfikować, w jaki sposób może zalegalizować takie działanie pod kątem zgodności z Kodeksem Pracy i Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Pracodawca powinien zweryfikować czy zakres przetwarzanych danych osobowych w związku ze zbieraniem danych o aktywności w social mediach jest zgodny z podstawowymi zasadami RODO.

Jakie stanowiska w tej sprawie zajmują organy nadzorcze?

Podczas naszego webinaru spróbujemy się również pochylić nad wybranymi stanowiskami organów nadzorczych oraz sądów w sprawie monitorowania aktywności pracowników w social media. Postaramy się przeanalizować niedawny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie decyzji PUODO dotyczących Polski Linii Lotniczych LOT. Decyzja PUODO dotyczyła oceny zasadności przetwarzania przez LOT aktywności na Facebooku jednej ze stewardess. Jak się okazało, ocena aktywności pracownika w mediach społecznościowych była jednym z kryteriów zwolnień. Co ciekawe, WSA nie do końca zgodził się z argumentami PUODO.

Jeżeli monitorujemy social media pracowników, to jaka będzie podstawa prawna przetwarzania takich danych?

Decydując się na przetwarzanie danych związanych z wpisami w mediach społecznościowych, pracodawca jako administrator danych musi wykazać także podstawą prawną przetwarzania takich danych. Analizując art. 6 RODO właściwej podstawy prawnej należy szukać w literce a) – zgoda, oraz w literce f) – prawnie uzasadniony interes Administratora. Jakie są jednak ryzyka prawne oraz wady i zalety tych dwóch podstaw prawnych? Postaramy się m.in. na te pytania odpowiedzieć podczas naszego webinarium.

Prowadzący

Maciej Łukaszewicz
Specjalista ds. ochrony danych osobowych

Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Radca Prawny. Posiada doświadczenie w zakresie ochrony danych osobowych, doradzając na przestrzeni ostatnich lat klientom z sektora FMCG, sieci franczyzowych, nieruchomości. Na bieżąco pełni również funkcję Inspektora Ochrony Danych, realizuje projekty audytowe oraz pomaga klientom we wdrażaniu wymogów RODO. Autor licznych szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych.

Michał Sztąberek
Prezes iSecure Sp. z o.o.

Ekspert w zakresie ochrony danych osobowych oraz audytor wiodący normy PN/ISO 27001. Posiada wieloletnią praktykę w pełnieniu funkcji inspektora ochrony danych m.in. w grupie spółek ​​​​z branży rozrywkowej, produkcyjnej, gier komputerowych. Doświadczony wykładowca.

O iSecure

Działamy na rynku nieprzerwanie od 2010 r. Przeprowadzamy audyty i wdrażamy RODO, przejmujemy pełnienie funkcji Inspektora Ochrony Danych (IOD). Wspieramy w przeprowadzeniu testów penetracyjnych oraz testów bezpieczeństwa aplikacji. Prowadzimy szkolenia (stacjonarnie, w formie webinarium lub e-learning). Przygotowujemy klientów do wdrożenia normy ISO 27001.

W 2022 r. wyodrębniliśmy markę iSecure Legal, w ramach której oferujemy wsparcie prawne w obszarach takich jak: e-commerce, prawo pracy, własność intelektualna, prawo IT i nowych technologii, obsługa Spółek, AML, prawo sportowe.

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki