iSecure logo
Blog

Cold mailing a regulacje RODO i nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej

Cold mailing, czyli wysyłanie masowych (najczęściej) wiadomości elektronicznych o charakterze marketingowym, jest popularnym narzędziem w budowaniu relacji biznesowych i pozyskiwaniu klientów. Niemniej, w świetle przepisów RODO i nowej ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), prowadzenie działań marketingowych w tej formie wymaga dużej ostrożności oraz zachowania zgodności z regulacjami prawnymi.

RODO a cold mailing

RODO wprowadziło rygorystyczne zasady przetwarzania danych osobowych, w tym także w celach marketingowych. Jedną z podstaw przetwarzania danych jest zgoda osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). Zgoda ta musi być:

  • Dobrowolna – odbiorca nie może być zmuszony do jej udzielenia.
  • Świadoma – osoba musi rozumieć cel przetwarzania jej danych.
  • Jednoznaczna – wymagana jest wyraźna zgoda, a nie domniemanie.
  • Możliwa do udokumentowania – przedsiębiorca musi wykazać, że zgoda została udzielona.

W przypadku cold mailingu, zwłaszcza gdy kontakt dotyczy nowych klientów, trudno jest uzyskać uprzednią zgodę, co znacząco ogranicza możliwość legalnego przetwarzania danych. Co więcej, samo umieszczenie danych kontaktowych w publicznie dostępnych źródłach, takich jak strona internetowa czy katalog, nie oznacza zgody na ich wykorzystanie w celach marketingowych – potwierdza to m.in. decyzja UOKiK nr DDK 11/2011.

Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej

W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), która wprowadza spójne i zaostrzone zasady dotyczące zgód marketingowych. Zgodnie z art. 398 PKE, wszelkie działania marketingowe przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych – takich jak e-mail, SMS czy telefon – wymagają uprzedniej zgody odbiorcy. PKE zastąpiło wcześniejsze przepisy zawarte w ustawach: prawo telekomunikacyjne oraz o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wprowadzone zmiany szczególnie istotne są dla przedsiębiorców, korzystających z narzędzi automatyzacji w marketingu, takich jak interesujący nas w niniejszym artykule cold mailing.

Praktyczne przykłady zgodnego z prawem cold mailingu

  • W formularzach rejestracyjnych należy zapewnić możliwość wyrażenia zgody na przesyłanie treści marketingowych. Ważne, by zgoda była dobrowolna i wyraźna, np. poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola wyboru.
  • Ograniczenie formy komunikacji tak, aby wiadomość nie nosiła znamion marketingu, a jedynie zaproszenie do kontaktu. Taki komunikat powinien być neutralny i nie nosić znamion działań reklamowych oraz spełniać wszystkie przesłanki wynikające z PKE oraz RODO (np. zawierać klauzulę informacyjną).

Należy pamiętać, że w razie kontroli UODO podmiot, który przetwarza dane osobowe (takie jak np. adres e-mail, który w wielu przypadkach pozwala na identyfikację konkretnej osoby) musi być w stanie wykazać podstawę prawną tego przetwarzania. Co więcej, w każdym przypadku należy uwzględnić prawo odbiorcy do sprzeciwu wobec przetwarzania jego danych (a w przypadku przetwarzania danych na podstawie zgody – możliwość jej swobodnego wycofania).

Konsekwencje naruszeń przepisów

  • Kary finansowe

Zgodnie z RODO, za naruszenia dotyczące przetwarzania danych osobowych Prezes UODO może nałożyć kary administracyjne sięgające 20 milionów euro lub 4% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Zgodnie z PKE za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących działań marketingowych podejmowanych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, Prezes UKE może nałożyć kary finansowe do 3% przychodu uzyskanego przez daną firmę w ubiegłym roku kalendarzowym

  • Utrata reputacji

Naruszenia przepisów mogą prowadzić do negatywnych skutków wizerunkowych. Utrata zaufania klientów i partnerów biznesowych nie tylko osłabia pozycję rynkową, ale może także znacząco wpłynąć na przyszłe możliwości rozwoju firmy.

  • Roszczenia klientów

Odbiorcy, których dane przetwarzano niezgodnie z przepisami, mogą dochodzić swoich praw, w tym odszkodowań za poniesione szkody. To może generować dodatkowe koszty prawne i finansowe, a także konieczność prowadzenia sporów sądowych.

Podsumowanie

Cold mailing, mimo swojej popularności, staje się coraz bardziej wymagający w świetle przepisów RODO i nowego Prawa Komunikacji Elektronicznej. Aby prowadzić skuteczne i zgodne z prawem działania marketingowe, przedsiębiorcy muszą zadbać o uzyskanie i odpowiednie dokumentowanie zgód odbiorców. Nieprzestrzeganie przepisów wiąże się z poważnymi konsekwencjami – od wysokich kar finansowych, przez utratę reputacji, po roszczenia klientów. Dlatego zgodność z prawem powinna być traktowana jako fundament każdej strategii marketingowej, a działania muszą być realizowane w sposób transparentny i odpowiedzialny.

Podobne wpisy:

Badanie Due Diligence spółki pod kątem ODO – dobre praktyki

Dlaczego warto zwrócić uwagę na kwestie ochrony danych osobowych przy badaniu Due Diligence? Obecnie na rynku powszechną praktyką stało się włączanie obszaru ochrony danych osobowych do badania Due Diligence spółek (dalej „DD”). Przedmiotem badania jest, co do zasady, weryfikacja systemu ochrony danych osobowych spółki tj. ustalenie czy oraz w jaki sposób spółka wdrożyła obowiązujące regulacje […]

Signal, Whatsapp i inne komunikatory internetowe a RODO

Świat niedawno obiegła historia grupy na komunikatorze Signal, w której dziennikarz „The Atlantic” uzyskał dostęp do informacji o planowanych przez rząd USA nalotach na rebeliantów Huti w Jemenie[i]. Historia ta zyskała sporo uwagi w mediach i jej popularność jest dobrym przyczynkiem do tego, by porozmawiać o korzystaniu z tego typu aplikacji w świetle ogólnego bezpieczeństwa […]

UODO sprawdza jak pracuje IOD – czyli o co chodzi z listą 27 pytań

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował dnia 30.03.2022 r. listę pytań jakie zamierza skierować do administratorów oraz podmiotów przetwarzających w zakresie ustalenia poprawności powołania Inspektora Ochrony Danych (IOD) oraz prawidłowości wykonywanych przez niego zadań. Jak podaje UODO w swoim komunikacie, prowadzone przez niego od początku obowiązywania RODO postępowania, często inicjowane na skutek zgłaszanych przypadków nieprzestrzegania […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki