iSecure logo
Blog

Czy musisz zmieniać informacje RODO po zmianie adresu Prezesa UODO?

W związku ze zmianą adresu siedziby Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), wśród administratorów danych znów pojawiło się pytanie: czy należy aktualizować klauzule informacyjne z art. 13 i 14 RODO, w których wskazuje się możliwość złożenia skargi do organu nadzorczego?

Odpowiedź brzmi: to zależy.

  • Jeżeli w swojej klauzuli informacyjnej podałeś adres siedziby PUODO – musisz go zaktualizować. Przejrzystość i rzetelność wymagają, aby podawane dane były aktualne.
  • Jeżeli nie wskazywałeś adresu, a jedynie nazwę organu i możliwość złożenia skargi – nie musisz wprowadzać żadnych zmian. I dalej nie podawaj adresu.

Potwierdza to również komunikat zamieszczony przez sam UODO, dostępny tutaj.

Warto więc pamiętać, że RODO nie nakłada obowiązku podawania adresu organu nadzorczego w treści klauzuli informacyjnej. Kluczowe jest jedynie poinformowanie o prawie wniesienia skargi do PUODO – bez konieczności zamieszczania pełnych danych teleadresowych.

Nadgorliwość w stosowaniu RODO – inne przykłady

Zmiana adresu PUODO to tylko jeden z przykładów, jak często przepisy RODO są stosowane nadmiernie, niepotrzebnie komplikując procesy. Oto kilka innych przykładów:

  • Pobieranie zgody tam, gdzie nie jest ona wymagana – wiele organizacji wciąż zbiera zgody na przetwarzanie danych osobowych nawet tam, gdzie przetwarzanie jest oparte na innej podstawie prawnej (np. wykonanie umowy, obowiązek prawny czy uzasadniony interes jakim jest np. udzielenie odpowiedzi na przesłane formularzem kontaktowym zapytanie) co niepotrzebnie komplikuje proces i może narazić organizację na dodatkowe ryzyko prawne (np. wycofanie zgody i konieczność zaprzestania przetwarzania).
  • Kserowanie dowodów osobistych „na wszelki wypadek” – są jeszcze firmy, które kopiują dowody osobiste klientów bez konkretnej podstawy prawnej, np. przy wydawaniu kart dostępowych, wypożyczaniu sprzętu podczas urlopu czy umowach najmu krótkoterminowego. Taki proceder powoduje przechowywanie nadmiarowych danych, do których organizacja nie jest upoważniona, a w razie wycieku mogą skutkować poważnymi konsekwencjami.
  • Publikowanie zbyt rozbudowanych polityk prywatności – polityki prywatności, które mają kilkadziesiąt stron i są napisane językiem prawniczym, często są dla użytkowników kompletnie niezrozumiałe co powoduje brak przejrzystości, czyli dokładnie odwrotnie niż wymaga tego art. 12 RODO.
  • Wydłużanie obowiązku informacyjnego bez potrzeby – Niektórzy administratorzy przy okazji kontaktu z klientem wysyłają gigantyczne klauzule informacyjne obejmujące wszystkie możliwe cele przetwarzania danych „na wszelki wypadek”. Może to powodować dezinformację odbiorców i ryzyko, że nie spełni się wymogu udzielenia informacji w sposób „zwięzły i przejrzysty”.

RODO nie wymaga „więcej”, tylko „w sam raz”. Minimalizacja danych, adekwatność i przejrzystość to kluczowe zasady, które powinny kierować działaniami administratorów danych. RODO, wbrew pozorom :-), nie jest o komplikowaniu życia – tylko o sensownym i odpowiedzialnym zarządzaniu danymi.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Zabezpieczenia pamięci przenośnej według irlandzkiego organu nadzorczego

Co słychać na zielonej wyspie? Jak dobrze wiemy, jednym z głównych obowiązków administratora danych wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) jest zapewnienie odpowiednich środków bezpieczeństwa danych osobowych. Te środki powinny chronić przed nieuprawnionym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem (posługiwaniem się) danymi osobowymi, w tym przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem lub ich ujawnieniem. Skąd administrator […]

Nie wszystko co zamaskowane, jest niewidoczne, czyli co TSUE mówi o pseudonimizacji w wyroku z 4 września 2025 r (C-413/23 P)

Kiedy mówimy o ochronie danych osobowych, często pojawia się słowo „pseudonimizacja”. To taki magiczny zabieg, który pozwala zmieniać imiona i nazwiska czy numery telefonów na kod czy losowy identyfikator. Wielu przedsiębiorców myśli: „Świetnie, to już nie są dane osobowe, mogę je bezpiecznie wykorzystać”. Nic bardziej mylnego. I właśnie potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku […]

Ocena naruszenia przy błędnie wysłanym PIT – case study

Czas wysyłania PIT-11 do pracowników to szczególnie gorący okres dla inspektorów ochrony danych. Przesyłek jest mnóstwo, nic zatem dziwnego, że niektóre z nich trafiają do niewłaściwych osób. A to potencjalnie oznacza naruszenie ochrony danych osobowych, które należy przeanalizować pod kątem naruszenia praw i wolności osoby, która została takim incydentem objęta. Z pomocą przychodzi nam na […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki
UWAGA!
Informujemy, że w ostatnim czasie pojawiły się przypadki podszywania się pod naszą firmę. Oszuści wykorzystują naszą nazwę, adres, NIP oraz logo, wysyłając fałszywe faktury z nieprawidłowym numerem rachunku bankowego.
⚠️ Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i dokładne weryfikowanie danych nadawcy oraz numeru konta przed dokonaniem płatności.
Prawdziwe faktury wystawiane przez iSecure zawsze zawierają numer konta: PL62 1140 2004 0000 3202 7863 9118 (dla płatności w PLN) bądź PL17 1140 2004 0000 3612 0768 4683 (dla płatności w EUR).
W razie wątpliwości prosimy o kontakt pod adresem: kontakt@isecure.pl
Dziękujemy za czujność i współpracę.