iSecure logo
Blog

Dlaczego RODO nie zabije blockchain i technologii rejestrów rozproszonych

Dlaczego RODO nie zabije blockchain i technologii rejestrów rozproszonych
Kategorie

Wśród specjalistów, którzy pracują na styku prawa i nowych technologii trwa dyskusja czy przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stoją w sprzeczności z fundamentami działania technologii rejestrów rozproszonych, jak Bitcoin, Ethereum czy Ripple. Jeśli jednak przyjrzeć się fundamentom działania rejestrów rozproszonych, to okaże się, że obawy dotyczące RODO nie mają podstaw. Mało tego, przepisy RODO w wielu wypadkach w ogóle mogą nie mieć zastosowania w odniesieniu do rejestrów rozproszonych.

Michał Sztąberek wspólnie z Magdą Borowik, Dyrektor Badań i Technologii w fundacji FinTech Polska oraz doradcą Ministra Cyfryzacji ds. technologii transakcyjnych, przygotował artykuł, który obala mity na temat rzekomej sprzeczności między RODO i technologią rejestrów rozproszonych.

Cały tekst można przeczytać pod tym linkiem w serwisie o biznesie nowych technologii: blog.kurasinski.com. Tutaj podzielimy się tylko podsumowaniem wniosków.

W przypadku wielu rejestrów rozproszonych przepisy RODO prawdopodobnie w ogóle nie powinny być stosowane albo ze względu na brak danych osobowych, albo charakter domowy lub osobisty wykorzystania systemu. W znanych nam przypadkach rejestrów rozproszonych bariery nie stanowi prawo do bycia zapomnianym, bo w rejestrze brak danych osobowych, a dodatkowo jako, że są to rejestry zdarzeń transakcyjnych, prawo do bycia zapomnianym nie ma zastosowania. W przypadku podmiotów będących węzłami sieci, wystawcami portfeli, giełdami itp., które przetwarzają dane osobowe użytkowników, ale nie przekazują ich do rejestrów, przepisy RODO powinny być stosowane standardowo.

Podobne wpisy:

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Zarządzanie danymi przetwarzanymi w oparciu o zgodę

W Działach Marketingu bardzo często podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest właśnie zgoda. Oczywistym jest, że zbierana zgoda musi być udowodniona (w szczególności – kto, kiedy, jaką zgodę wyrażał). Czasami też potrzebujesz kilku zgód marketingowych (np. na własny marketing elektroniczny lub na udostępnienie danych partnerowi, aby mógł samodzielnie realizować kampanie e-mailowe). Trzeba liczyć się z […]

Nowe podstawy zgód marketingowych, czyli Prawo Komunikacji Elektronicznej „IN FORCE”

W dniu 10 listopada 2024 r. zaczęły obowiązywać przepisy nowej ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. (Dz. U. 2024 poz. 1221) – Prawa Komunikacji Elektronicznej (PKE), która spowodowała ewolucję w zasadach prowadzenia działań marketingowych. Zmiany spowodowane wejściem w życie PKE powinny stanowić kluczowy kierunek dla firm w projektowaniu i planowaniu procesów związanych z promocją, […]

UODO egzekwuje niezależność IOD – jak nie wpaść w pułapkę przerzucania obowiązków na inspektora?

UODO egzekwuje niezależność IOD – jak nie wpaść w pułapkę przerzucania obowiązków na inspektora? Od dłuższego czasu w środowisku prawników, inspektorów ochrony danych i specjalistów compliance toczy się dyskusja, jak daleko sięga rola IOD w procesie reagowania na naruszenia ochrony danych osobowych. Choć teoretyczne ramy wynikają bezpośrednio z RODO, praktyka wielu organizacji wciąż pokazuje coś […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki