iSecure logo
Blog

Mamy prawo do kontroli swoich danych

Michał Sztąberek
Mamy prawo do kontroli swoich danych
Kategorie

Każdy człowiek ma prawo do kontrolowania własnych danych osobowych. Obecnie są one jednymi z najbardziej pożądanych informacji, dlatego przy zawieraniu umów, robieniu jakichkolwiek zakupów w internecie i w wielu innych przypadkach możemy natknąć się na możliwość udzielenia zgody na przetwarzanie naszych danych chociażby w celach marketingowych. Skutkuje to natrętnymi telefonami ze strony telemarketerów. By tego uniknąć, należy bardzo ostrożnie udzielać wszelkich zgód, a także czytać wszystko, pod czym się podpisujemy.

Jednakże nie każdy wie, że istnieje także prawo, które pozwala nam sprawować większą kontrolę nad udzielanymi danymi. Można m.in. żądać informacji, w jaki sposób i komu są udostępniane, a przede wszystkim wycofać zgodę na przetwarzanie danych dla celów marketingowych.

Na podstawie art. 32 ust. pkt 1 – 5a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, osoba udostępniająca swoje dane może żądać następujących informacji:
– czy zbiór istnieje,
– kto jest jego administratorem,
– od kiedy dane są przetwarzane,
– jakie jest źródło pozyskania danych,
– w jaki sposób dane są udostępniane.

Powyższe wyliczenie ma charakter przykładowy, co oznacza, że można domagać się odpowiedzi na inne pokrewne pytania, choć nie wynika to wprost z ustawy.

Aby otrzymać żądane informacje, należy wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Administrator danych ma obowiązek udzielić tych wiadomości zgodnie z art. 33 ustawy o ochronie danych osobowych w ciągu 30 dni. Mają być one podane w zrozumiałej formie. Jeśli osoba o to wnioskuje, odpowiedzi udziela się na piśmie.

Z żądania udzielenia powyższych informacji osoba, której dane dotyczą, może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Za niepoinformowanie osoby, której dane dotyczą, o jej prawach lub nieprzekazanie żądanych informacji w sytuacji, gdy jest to możliwe, grozi odpowiedzialność karna. Zgodnie z art. 54 może to być kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Podobne wpisy:

Dokładnie przeczytaj regulamin. Nie akceptuj, jeśli nie rozumiesz
Michał Sztąberek

Dokładnie przeczytaj regulamin. Nie akceptuj, jeśli nie rozumiesz

Zgodne z prawem, czytelne, zrozumiałe i jasne dla każdego klienta – takie powinny być regulaminy sklepów internetowych. Z doświadczeń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że konsument nie zawsze może na to liczyć i często w regulaminach e-sklepów znaleźć można postanowienia, które są sprzeczne z prawem, naruszają zasadę równości stron bądź też jawnie dążą do pokrzywdzenia kupującego.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Michał Sztąberek

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Wiele razy spotkałem się z pytaniami czy zgoda na przetwarzanie danych może stanowić część np. regulaminu czy umowy. Warto się zatem przyjrzeć jak ta kwestia została uregulowana w ustawie o ochronie danych osobowych.

Jak współpracować z agencją e-mail marketingową
Michał Sztąberek

Jak współpracować z agencją e-mail marketingową

Poniżej przedstawiamy prezentację, która towarzyszyła prelekcji na temat współpracy w zakresie ochrony danych osobowych z agencjami e-mail marketingowymi. Wydarzenie to miało miejsce podczas pierwszej “Konferencji o e-mail marketingu” organizowanej przez naszego partnera – firmę SARE oraz agencję Bluerank.