iSecure logo
Blog

Mamy prawo do kontroli swoich danych

Mamy prawo do kontroli swoich danych
Kategorie

Każdy człowiek ma prawo do kontrolowania własnych danych osobowych. Obecnie są one jednymi z najbardziej pożądanych informacji, dlatego przy zawieraniu umów, robieniu jakichkolwiek zakupów w internecie i w wielu innych przypadkach możemy natknąć się na możliwość udzielenia zgody na przetwarzanie naszych danych chociażby w celach marketingowych. Skutkuje to natrętnymi telefonami ze strony telemarketerów. By tego uniknąć, należy bardzo ostrożnie udzielać wszelkich zgód, a także czytać wszystko, pod czym się podpisujemy.

Jednakże nie każdy wie, że istnieje także prawo, które pozwala nam sprawować większą kontrolę nad udzielanymi danymi. Można m.in. żądać informacji, w jaki sposób i komu są udostępniane, a przede wszystkim wycofać zgodę na przetwarzanie danych dla celów marketingowych.

Na podstawie art. 32 ust. pkt 1 – 5a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, osoba udostępniająca swoje dane może żądać następujących informacji:
– czy zbiór istnieje,
– kto jest jego administratorem,
– od kiedy dane są przetwarzane,
– jakie jest źródło pozyskania danych,
– w jaki sposób dane są udostępniane.

Powyższe wyliczenie ma charakter przykładowy, co oznacza, że można domagać się odpowiedzi na inne pokrewne pytania, choć nie wynika to wprost z ustawy.

Aby otrzymać żądane informacje, należy wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Administrator danych ma obowiązek udzielić tych wiadomości zgodnie z art. 33 ustawy o ochronie danych osobowych w ciągu 30 dni. Mają być one podane w zrozumiałej formie. Jeśli osoba o to wnioskuje, odpowiedzi udziela się na piśmie.

Z żądania udzielenia powyższych informacji osoba, której dane dotyczą, może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Za niepoinformowanie osoby, której dane dotyczą, o jej prawach lub nieprzekazanie żądanych informacji w sytuacji, gdy jest to możliwe, grozi odpowiedzialność karna. Zgodnie z art. 54 może to być kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Podobne wpisy:

Dokumentacja administratora danych

Dokumentacja administratora danych

Życie przedsiębiorcy w świetle przepisów ustawy o ochronie danych osobowych nie jest łatwe. Oprócz tego, że istnieje wymóg zgłaszania pewnych kategorii danych do GIODO, każdy podmiot przetwarzający dane osobowe (zarówno swoje jak i powierzone mu do przetwarzania) musi spełniać szereg innych wymogów, a zwłaszcza posiadać dokumentację opisującą system ochrony danych osobowych.

Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych

1 stycznia 2015 r. weszły w życie istotne dla administratorów danych zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych. Nowelizacja ta została wprowadzona ustawą z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. 2014 r. poz. 1662). Zmiany dotyczą funkcji Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI), obowiązku rejestracji w GIODO zbiorów danych osobowych oraz przekazywania danych osobowych do państw trzecich.

Wymiana doświadczenia

Wymiana doświadczenia

Troszkę nas tu nie było ostatnimi czasy, nadszedł jednak moment by to nadrobić. Dzisiaj chciałbym poinformować o ciekawych spotkaniach, które odbywają się w Warszawie, a dotyczą tematyki ochrony danych osobowych. Mowa tu o spotkaniach w ramach goldenline’owej grupy ABI, które skierowane są do osób zainteresowanych tym zagadnieniem.

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki