iSecure logo
Blog

Poradnik jak zadbać o to, aby Twoje dane osobowe były bezpieczne również podczas urlopu!

Chronienie danych osobowych podczas wakacji jest bardzo ważne, aby uniknąć kradzieży tożsamości i innych problemów związanych z bezpieczeństwem. Oto kilka wskazówek, jak chronić swoje dane osobowe podczas podróży.

Ogranicz ilość zabieranych dokumentów

Zabierz ze sobą tylko te dokumenty, które są niezbędne, takie jak paszport, dowód osobisty, karta EKUZ, prawo jazdy i karty płatnicze. Pozostałe dokumenty powinny zostać w domu.

Kopie dokumentów

Zrób kopie ważnych dokumentów (paszport, dowód osobisty, bilety, itp.) i przechowuj je oddzielnie od oryginałów. Jeżeli chcesz przechowywać kopie w postaci cyfrowej, przechowuj je w formie zaszyfrowanej.

Bezpieczeństwo fizyczne dokumentów

Przechowuj dokumenty i karty w bezpiecznym miejscu, np. w hotelowym sejfie. Jeżeli nie dysponujesz takim sejfem to postaraj się każdą kopię przechowywać w innym, bezpiecznym miejscu. Nigdy nie zostawiaj swoich dokumentów pod zastaw w hotelach lub w wypożyczalniach.

Bezpieczeństwo urządzeń mobilnych

Zabezpiecz swoje urządzenia hasłem, PIN-em lub biometrycznie (np. odciskiem palca). Włącz funkcje śledzenia na swoich urządzeniach (np. Znajdź mój iPhone, Android Device Manager), aby móc zlokalizować zgubione lub skradzione urządzenia. Upewnij się, że wszystkie urządzenia (smartfony, laptopy, tablety) mają najnowsze aktualizacje oprogramowania i zabezpieczeń. Przechowuj urządzenia w bezpiecznych miejscach i nie pozostawiaj ich bez nadzoru.

Uważaj na publiczne Wi-Fi

Unikaj korzystania z publicznych bądź hotelowych sieci Wi-Fi do wykonywania transakcji bankowych lub logowania się do ważnych kont.

Silne hasła i uwierzytelnianie dwuskładnikowe

Używaj silnych i unikalnych haseł do różnych kont. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Warto rozważyć również stosowanie menadżerów haseł.

Unikaj phishingu i socjotechniki

Bądź czujny na podejrzane e-maile, wiadomości tekstowe lub połączenia telefoniczne, zwłaszcza te proszące o podanie danych osobowych lub finansowych. Nie udostępniaj swoich danych osobowych lub kodów, które zostaną przesłane na Twoje urządzenia w odpowiedzi na niespodziewane prośby. Nie klikaj w linki ani nie otwieraj załączników od nieznanych nadawców.

Bezpieczne płatności

Korzystaj z kart kredytowych zamiast debetowych, ponieważ oferują one lepszą ochronę przed oszustwami. Unikaj bankomatów w niestrzeżonych miejscach. Wybieraj te, które są zlokalizowane w bankach lub hotelach.

Monitorowanie kont

Regularnie sprawdzaj swoje konta bankowe i karty kredytowe pod kątem podejrzanych transakcji.  Używaj powiadomień SMS lub e-mail o transakcjach, aby być na bieżąco z wszelkimi operacjami na kontach.

Usuwanie danych przed podróżą

Usuń niepotrzebne dane i aplikacje ze swoich urządzeń przed podróżą. Wyczyść historię przeglądania i pliki cookie w przeglądarkach internetowych.

Stosując się do powyższych wskazówek, możesz znacznie zwiększyć swoje bezpieczeństwo i chronić dane osobowe podczas wakacji i cieszyć się urlopem bez niepotrzebnych zmartwień.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Czy jest czego obawiać się odnośnie dyrektywy o Sygnalistach?

Wstęp Na samym początku, by lepiej zrozumieć całą tematykę, należy przybliżyć podstawowe kwestie dotyczące dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 16 grudnia 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii Europejskiej. Dyrektywa, którą przyjęło się nazywać dyrektywą o sygnalistach dopuszcza, by „sygnaliści” za pomocą różnych kanałów mogli dokonywać zgłoszeń. Przewiduje […]

Retencja w rekrutacji, czyli o usuwaniu danych kandydatów do pracy

W grudniowym wpisie Katarzyna Ułasiuk-Delamare opracowała obszerne podsumowanie zagadnień związanych z ochroną danych osobowych w procesach rekrutacyjnych. Dzisiaj rozszerzę wątek, któremu poświęcony został ostatni akapit tego opracowania, mianowicie: usuwanie danych osobowych w procesach rekrutacyjnych. Obowiązek ograniczonego przetwarzania danych osobowych wynika wprost z przepisów RODO, tj. artykułu 5 oraz motywu 39, których fragmenty brzmią jak poniżej: […]

Zawiadomienie o odwołaniu dotychczasowego i wyznaczeniu nowego IOD

Czy w Twojej organizacji został wyznaczony Inspektor Ochrony Danych, ale doszło do zmiany osoby pełniącej tę funkcję? Być może poprzedni Inspektor przebywa na dłuższym zwolnieniu (i nie ma Zastępcy) albo zmienia pracę i powierzacie tę funkcję innej osobie? Jeżeli tak, to ten wpis jest dla Ciebie, ponieważ zamierzam w nim krok po kroku przeprowadzić Cię […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki