iSecure logo
Blog

Wysoka kara dla firmy gromadzącej dane z platformy LinkedIn czyli KASPR ukarany za nielegalne gromadzenie danych – 240 000 euro grzywny

Wstęp

Nie dalej jak pół roku temu w artykule pt.  „Tworzenie baz danych na podstawie profilów osób na portalach branżowych typu LinkedIn w kontekście przetwarzania danych osobowych i zgodności z RODO” przedstawiłem praktyczny poradnik w jaki sposób gromadzić dane z wykorzystaniem baz danych dostępnych m .in. na portalach branżowych typu LinkedIn. W treści publikacji zwróciłem uwagę na problem Scraping’u danych tj. praktyki polegającej na automatycznym zbieraniu danych z profili użytkowników za pomocą narzędzi, systemów IT, czyli technicznie bardzo skutecznych narzędzi, ale często spotykających się z problemami natury prawnej tak w zakresie naruszania warunków użytkowania (regulaminów) portali branżowych jak i przepisów dotyczące ochrony danych. Nie długo trzeba było czekać, aby sprawą niewłaściwego scraping’u zajął się jeden z organów nadzoru.

Tym razem padło na francuski organ nadzorczy ds. ochrony danych osobowych, czyli CNIL (Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés), który nałożył karę finansową na firmę KASPR.

W telegraficznym skrócie – ww. firma oferowała rozszerzenie do przeglądarki Chrome, umożliwiające pozyskiwanie danych kontaktowych użytkowników LinkedIn. CNIL stwierdził liczne naruszenia RODO, w tym przetwarzanie danych bez podstawy prawnej, co skutkowało grzywną w wysokości 240 000 euro.

Sprawa KASPR jest jednym z największych ostrzeżeń dla firm zajmujących się przetwarzaniem danych osobowych bez zgody użytkowników. CNIL podkreślił, że nielegalne pozyskiwanie i przechowywanie danych stanowi poważne naruszenie, mogące prowadzić do wysokich kar finansowych oraz utraty reputacji. W dobie rosnącej świadomości dotyczącej ochrony prywatności użytkowników takie działania są coraz częściej wykrywane i sankcjonowane.

Jak działał KASPR?

KASPR dostarczał użytkownikom płatne narzędzie do pozyskiwania danych kontaktowych osób odwiedzanych na LinkedIn. W wyniku tej działalności firma zgromadziła bazę zawierającą około 160 milionów kontaktów. Dane te były wykorzystywane do celów sprzedażowych, rekrutacyjnych i weryfikacji tożsamości.

CNIL ustalił, że KASPR zbierał informacje nie tylko z profili publicznych, ale również tych, których użytkownicy świadomie ograniczyli widoczność dla kontaktów pierwszego i drugiego stopnia. Organ uznał, że takie działanie było bezprawne i naruszało prywatność użytkowników LinkedIn.

Model biznesowy KASPR

Głównym celem działania KASPR było umożliwienie przedsiębiorcom i rekruterom łatwego dostępu do informacji kontaktowych „profesjonalistów” na LinkedIn. Narzędzie pozwalało klientom na przeszukiwanie bazy danych i uzyskiwanie numerów telefonów oraz adresów e-mail osób, które niekoniecznie chciały udostępniać te informacje publicznie.

Jednym z kluczowych problemów było to, że KASPR agregował dane z wielu źródeł, w tym z serwisów typu Whois, GitHub, często łącząc je w sposób sprzeczny z wolą użytkowników. Wiele osób nie miało świadomości, że ich dane zostały zgromadzone i są udostępniane osobom trzecim.

Działalność firmy wywołała falę skarg użytkowników, którzy byli kontaktowani przez nieznane im podmioty, wykorzystujące ich dane do celów komercyjnych. Wielu z nich poczuło się oszukanych i wykorzystanych bez ich wiedzy, w konsekwencji czego zgłosiło sprawę do CNIL, co doprowadziło do wszczęcia postępowania i nałożenia kary.

Naruszenia RODO

Podczas dochodzenia CNIL zidentyfikował szereg naruszeń przepisów o ochronie danych osobowych:

  1. Brak podstawy prawnej do przetwarzania danych (art. 6 RODO) – KASPR przetwarzał dane użytkowników LinkedIn, w szczególności również tych którzy ograniczyli ich widoczność. CNIL uznał, że naruszało to ich uzasadnione oczekiwania dotyczące prywatności.
  2. Nieproporcjonalnie długi okres przechowywania danych (art. 5 ust. 1 lit. e RODO) – Firma przechowywała dane przez 5 lat od każdej aktualizacji profilu użytkownika, co prowadziło do nadmiernie długiego przetwarzania danych.
  3. Brak przejrzystości w informowaniu użytkowników (art. 12 i 14 RODO) – Firma przez cztery lata działania nie informowała osób, których dane gromadziła. Gdy zaczęła to robić w 2022 roku, używała wyłącznie języka angielskiego, co utrudniało odbiorcom zrozumienie komunikatu.
  4. Nieprawidłowe realizowanie prawa dostępu do danych (art. 15 RODO) – Osoby, które chciały dowiedzieć się, skąd pochodzą ich dane, otrzymywały ogólnikowe odpowiedzi. KASPR nie wskazywał dokładnych źródeł pozyskania informacji.
  5. Nieprzestrzeganie prawa użytkowników do sprzeciwu wobec przetwarzania danych – Użytkownicy, których dane zostały zgromadzone, nie mieli skutecznej możliwości ich usunięcia ani sprzeciwu wobec przetwarzania.

Jak widać, w przypadku KASPR wykorzystanie technik scrapingu bez wiedzy i zgody użytkowników, a także brak jasnych zasad retencji danych, doprowadziły do licznych naruszeń prawa, co znalazło odzwierciedlenie w decyzji CNIL.

Konsekwencje dla KASPR

CNIL nałożyła na KASPR grzywnę w wysokości 240 000 euro oraz zobowiązała firmę do:

  • zaprzestania zbierania danych użytkowników, którzy ograniczyli ich widoczność,
  • usunięcia już zgromadzonych danych lub poinformowania użytkowników o możliwości sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • zaprzestania automatycznego odnawiania okresu przechowywania danych,
  • dostarczania użytkownikom informacji o przetwarzaniu ich danych w języku, który rozumieją,
  • podawania szczegółowych informacji na temat źródeł pozyskania danych.

Firma otrzymała termin do 18 czerwca 2025 roku na dostosowanie się do przepisów, w przeciwnym razie grożą jej dalsze kary finansowe.

Czego możemy się nauczyć z tej sprawy?

Przypadek KASPR stanowi ostrzeżenie dla wszystkich firm zajmujących się przetwarzaniem danych osobowych oraz korzystających z zewnętrznych baz danych. Kluczowe wnioski płynące z tej sprawy to:

  • Respektowanie ustawień prywatności użytkowników – Jeśli użytkownik ogranicza widoczność swoich danych, firmy muszą respektować ten wybór.
  • Transparentność w komunikacji – Informacje o przetwarzaniu danych muszą być jasne, łatwo dostępne i podane w zrozumiałym języku.
  • Zachowanie proporcjonalności – Dane nie mogą być przechowywane w nieskończoność; ich retencja musi być zgodna z pierwotnym celem przetwarzania.
  • Prawidłowa realizacja prawa dostępu – Osoby, których dane są przetwarzane, mają prawo wiedzieć, skąd one pochodzą i kto je gromadzi.
  • Przestrzeganie zasad etyki biznesowej – Firmy korzystające z danych osobowych powinny działać zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi, aby unikać naruszeń praw konsumentów.

Jak wskazano w artykule dotyczącym przetwarzania danych z LinkedIn, firmy podczas wdrażania polityk i procedur zgodne z zasadami „privacy by design” i „privacy by default”, aby uniknąć podobnych problemów prawnych powinny podejmować poniższe działania:

  • Korzystanie z oficjalnych narzędzi rekrutacyjnych platform takich jak LinkedIn,
  • Upewnienie się, że podmioty z bazy są informowane o sposobach i celach przetwarzania ich danych,
  • Regularne przeprowadzanie audytów zgodności z RODO, w tym obejmujących podmioty zewnętrzne dostarczające bazy danych,
  • Stosowanie wyłącznie legalnych źródeł danych i weryfikacja dostawców informacji (ankiety zgodności z ODO).

 Podsumowanie

Sprawa KASPR pokazuje, że europejskie organy nadzorujące ochronę danych coraz surowiej egzekwują przepisy RODO. Firmy korzystające z publicznych danych muszą postępować zgodnie z przepisami, aby uniknąć poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Działalność niezgodna z regulacjami RODO może skutkować wysokimi karami i utratą zaufania klientów.

Ponadto sprawa ta podkreśla rosnącą świadomość użytkowników w zakresie ochrony prywatności. Coraz więcej osób zwraca uwagę na sposób, w jaki ich dane są gromadzone i wykorzystywane, co wymusza na firmach większą przejrzystość i odpowiedzialność.

 

Źródło:

https://www.cnil.fr/en/data-scraping-kaspr-fined-eu240000

https://www.legifrance.gouv.fr/cnil/id/CNILTEXT000050791828

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Omówienie wytycznych CNIL w sprawie stosowania cookiewalls

Wstęp Niniejszy artykuł ma na celu omówienie wytycznych CNIL – Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés, poruszających tematykę cookiewalls o charakterze paywalls. Należy zaznaczyć, iż CNIL zaproponował również kryteria oceny, która pozwala na weryfikację czy stosowanie cookiewalls jest dopuszczalne. Cookiewalls Jako cookiewall należy rozumieć taki banner cookie, który wymaga, by użytkownik końcowy odwiedzający stronę, […]

Tworzenie baz danych na podstawie profilów osób na portalach branżowych typu LinkedIn w kontekście przetwarzania danych osobowych i zgodności z RODO

W dobie cyfryzacji i globalizacji, portale branżowe takie jak LinkedIn stały się integralną częścią nowoczesnego rynku pracy i kluczowymi narzędziami w rozwoju kariery zawodowej oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Platformy te, w szczególności, umożliwiają profesjonalistom nie tylko prezentowanie swojego doświadczenia zawodowego, umiejętności i osiągnięć, ale także nawiązywanie i utrzymywanie cennych kontaktów biznesowych. Firmy z kolei […]

Gdy nastąpił wyciek danych

Czy chronisz swoje dane w chmurze?

Ułatwienie pracy czy jedynie większe ryzyko otrzymania kary? Praca w środowisku chmurowym może zaoferować organizacjom wiele korzyści, jak również niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw, np.: – możliwość przechwycenia kont pracowników, – nieuprawniony dostęp do danych znajdujących się w chmurze, – nieautoryzowane zmiany czy utrata plików, – inne naruszenia ochrony danych osobowych. Wprowadzając odpowiednie polityki oraz […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki
UWAGA!
Informujemy, że w ostatnim czasie pojawiły się przypadki podszywania się pod naszą firmę. Oszuści wykorzystują naszą nazwę, adres, NIP oraz logo, wysyłając fałszywe faktury z nieprawidłowym numerem rachunku bankowego.
⚠️ Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i dokładne weryfikowanie danych nadawcy oraz numeru konta przed dokonaniem płatności.
Prawdziwe faktury wystawiane przez iSecure zawsze zawierają numer konta: PL62 1140 2004 0000 3202 7863 9118 (dla płatności w PLN) bądź PL17 1140 2004 0000 3612 0768 4683 (dla płatności w EUR).
W razie wątpliwości prosimy o kontakt pod adresem: kontakt@isecure.pl
Dziękujemy za czujność i współpracę.