iSecure logo
Blog

Dostosowanie przedsiębiorców do RODO okiem specjalisty

Kategorie

Czy po dwóch latach od wejścia w życie RODO przedsiębiorcy dostosowali swoje działania do nowych przepisów o ochronie danych osobowych? Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez GDPR Community, pewność większości specjalistów co wdrożenia RODO w organizacjach wynosi mniej niż 50%. Co niepokojące, tylko 6% ankietowanych zagłosowało na „Większość jest zgodna z przepisami (80%<)”.

Autorka tekstu – Agnieszka Rapcewicz, specjalista w iSecure Sp. z o.o., której opinia jest zawarta w ww. ankiecie, ocenia, że poziom zgodności przedsiębiorstw z RODO jest mniej, niż średni.

Zdaniem Autorki, większość podmiotów przetwarzających dane osobowe nadal traktuje RODO jako zło konieczne i element blokujący ich działalność (przynajmniej w Polsce). Przed wejściem w życie RODO przedsiębiorcy wpadli w panikę, przede wszystkim tworząc dokumentację, która miała udowodnić ich dostosowanie do nowych przepisów (polityki ochrony danych, klauzule informacyjne). Nie nastąpiła jednak zmiana świadomości osób przetwarzających dane osobowe. Na podstawie własnego doświadczenia Autorka może stwierdzić, że zdecydowana większość przedsiębiorców w swoich działaniach nie uwzględnia ochrony danych w fazie projektowania ani zasady domyślnej ochrony danych (privacy by design & by default).

Inspektorzy Ochrony Danych  nie są uwzględniani w procesach biznesowych od samego początku, co oznacza, że ​​nawet pomimo wdrożonej dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych, dane są przetwarzane bez podstawy prawnej lub w nadmiernym zakresie. Obowiązki informacyjne nie uwzględniają wszystkich celów przetwarzania danych osobowych lub nie są w ogóle spełnione. RODO zostało względnie poprawnie wdrożone w mniejszych podmiotach, które nie mają wielu procesów związanych z przetwarzaniem danych osobowych, a po prostu potrzebują dokumentacji, w tym spełnienia obowiązków informacyjnych. Z drugiej strony w dużych podmiotach, zwłaszcza tych, które należą do międzynarodowych grup kapitałowych, procesy decyzyjne trwają niezwykle długo, dlatego wdrożenie odpowiednich rozwiązań w zakresie ochrony danych mogło nie zostać przeprowadzone z przyczyn formalnych. Ochrona danych osobowych jest traktowana jako problem marginalny, a przedsiębiorcy koncentrują się na bieżącej działalności i zwiększaniu przychodów.

 

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Czy powinienem wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) określa przypadki, w których wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych (IOD) przez Administratora Danych Osobowych (ADO) jest obowiązkowe.
Nawet gdy przepisy nie nakładają konkretnego obowiązku wyznaczenia IOD lub gdy nie jesteśmy do końca pewni czy obowiązek dotyczy naszej organizacji czy też nie, zaleca się rozważenie dobrowolnego wyznaczenia takiej osoby.

Zmiany w ustawie od 7 marca 2011r.

Autonomiczne podporządkowanie Inspektora Ochrony Danych

Administrator danych osobowych, a więc podmiot, który ustala cele oraz sposoby przetwarzania danych osobowych ma obowiązek wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych zasadniczo w trzech sytuacjach: kiedy przetwarzania dokonuje organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości; gdy główna działalność administratora polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, […]

RODO krok po kroku – część 3: obowiązek zgłaszania naruszenia danych osobowych

RODO krok po kroku – część 3: obowiązek zgłaszania naruszenia danych osobowych

W trzeciej części cyklu o najważniejszych zmianach wprowadzanych przez RODO/GDPR  przedstawiamy obowiązki zgłaszania naruszeń danych osobowych

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki