iSecure logo
Blog

Dostosowanie przedsiębiorców do RODO okiem specjalisty

Kategorie

Czy po dwóch latach od wejścia w życie RODO przedsiębiorcy dostosowali swoje działania do nowych przepisów o ochronie danych osobowych? Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez GDPR Community, pewność większości specjalistów co wdrożenia RODO w organizacjach wynosi mniej niż 50%. Co niepokojące, tylko 6% ankietowanych zagłosowało na “Większość jest zgodna z przepisami (80%<)”.

Autorka tekstu – Agnieszka Rapcewicz, specjalista w iSecure Sp. z o.o., której opinia jest zawarta w ww. ankiecie, ocenia, że poziom zgodności przedsiębiorstw z RODO jest mniej, niż średni.

Zdaniem Autorki, większość podmiotów przetwarzających dane osobowe nadal traktuje RODO jako zło konieczne i element blokujący ich działalność (przynajmniej w Polsce). Przed wejściem w życie RODO przedsiębiorcy wpadli w panikę, przede wszystkim tworząc dokumentację, która miała udowodnić ich dostosowanie do nowych przepisów (polityki ochrony danych, klauzule informacyjne). Nie nastąpiła jednak zmiana świadomości osób przetwarzających dane osobowe. Na podstawie własnego doświadczenia Autorka może stwierdzić, że zdecydowana większość przedsiębiorców w swoich działaniach nie uwzględnia ochrony danych w fazie projektowania ani zasady domyślnej ochrony danych (privacy by design & by default).

Inspektorzy Ochrony Danych  nie są uwzględniani w procesach biznesowych od samego początku, co oznacza, że ​​nawet pomimo wdrożonej dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych, dane są przetwarzane bez podstawy prawnej lub w nadmiernym zakresie. Obowiązki informacyjne nie uwzględniają wszystkich celów przetwarzania danych osobowych lub nie są w ogóle spełnione. RODO zostało względnie poprawnie wdrożone w mniejszych podmiotach, które nie mają wielu procesów związanych z przetwarzaniem danych osobowych, a po prostu potrzebują dokumentacji, w tym spełnienia obowiązków informacyjnych. Z drugiej strony w dużych podmiotach, zwłaszcza tych, które należą do międzynarodowych grup kapitałowych, procesy decyzyjne trwają niezwykle długo, dlatego wdrożenie odpowiednich rozwiązań w zakresie ochrony danych mogło nie zostać przeprowadzone z przyczyn formalnych. Ochrona danych osobowych jest traktowana jako problem marginalny, a przedsiębiorcy koncentrują się na bieżącej działalności i zwiększaniu przychodów.

 

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Odpowiedzialność karna pracownika przy przetwarzaniu danych osobowych

Kwestionariusze zbierane podczas pandemii zgodne z RODO – COVID-19

Wzięliśmy pod lupę kolejne często zadawane przez pracodawców pytanie, związane ze zbieraniem danych osobowych podczas pandemii koronawirusa. Dotyczy ono możliwości wprowadzenia kwestionariuszy (ankiet) dotyczących pozyskiwania informacji od pracowników na temat ich ewentualnych kontaktów z osobami zakażonymi, przebywającymi na kwarantannie lub na temat odwiedzonych miejsc, w których może być wysokie ryzyko zakażenia koronawirusem.  Poniższa infografika ma […]

10 błędów przy wdrożeniu RODO – „papierowe” wdrożenie

Dziś mijają dwa lata od wejścia w życie RODO. Czy przez ten czas przedsiębiorcom udało się osiągnąć pełną zgodność z nowymi przepisami? Z naszego doświadczenia wynika, że spora część firm dokonała wdrożenia jedynie formalnie, a przygotowana dokumentacja często nie odpowiada indywidulanym potrzebom danej organizacji. Niedawno Związek Firm Ochrony Danych Osobowych opublikował zestawienie 10 największych błędów […]

RODO krok po kroku – część 4: kary finansowe i odpowiedzialność administratora danych

RODO krok po kroku – część 4: kary finansowe i odpowiedzialność administratora danych

W kolejnej części cyklu o zmianach wprowadzanych przez Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO/GDPR) przybliżamy jedne z najgorętszych zagadnień – kary finansowe i odpowiedzialność administratora danych osobowych.

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki