iSecure logo
Blog

Dziewięć najważniejszych obszarów, które powinieneś uwzględnić w swojej polityce ochrony danych osobowych

Wydaje się, że polityka ochrony danych osobowych (dalej jako PODO) to podstawowy dokument opisujący zasady obowiązujące w organizacji w interesującym nas temacie, czyli… ochronie danych osobowych. PODO można napisać w bardzo różny sposób. Można z tego zrobić dość obszerny i szczegółowy dokument albo pójść w kierunku czegoś nieco bardziej ogólnego, ale odsyłającego do bardziej rozbudowanych i zawierających konkretne obowiązki, nakazy, zakazy, itp. załączników.

Osobiście preferuję ten drugi model przygotowywania PODO i to właśnie na nim skupię się w poniższym artykule.

1. Cel i zakres

To taka niby oczywista-oczywistość, cytując klasyka. W każdym razie określenie celu i zakresu danej procedury / dokumentu to absolutna podstawa. W przypadku PODO nadrzędnym celem jest chęć uregulowania – w jednym bądź kilku dokumentach – wszystkich obszarów, które odnoszą się do procesów przetwarzania danych oraz przyjętych w organizacji środków technicznych i organizacyjnych. Oczywiście można to jeszcze bardziej rozbudować, ale tak jak wspomniałem powyżej – to jest cel zasadniczy istnienia PODO. A zakres? No cóż, dane osobowe…

2. Odpowiedzialność

Jak nie przypiszesz odpowiedzialności za dokument nie licz na to, że ktokolwiek będzie poczuwał się do przygotowywania jakichkolwiek jego aktualizacji, przeglądów, itd. A przecież na każdym szkoleniu krzyczą: wdrożenie RODO to proces, a nie jednorazowa czynność. A zatem jeśli nikogo nie przypiszesz do odpowiedzialności za PODO, to jesteś na doskonałej drodze do popełnienia tego klasycznego błędu – potraktujesz wdrożenie wymogów wynikających z unijnego rozporządzenia jako jednorazowy zryw zgodności 😉

3. Najważniejsze terminy pojawiające się w PODO

Tak, chodzi o najbardziej klasyczny słowniczek pojęć, które pojawią się – i tu uwaga – tak w PODO jak i ew. załącznikach do polityki. Dzięki temu wszystko będzie w dokumencie otwierającym, stanowiącym niejako przewodnik po istniejącym w Twojej organizacji systemie ochrony danych osobowych. Taki wykaz terminów najlepiej przygotować na końcu jak już będziesz miał pełen obraz jakimi pojęciami posługiwałeś się w poszczególnych dokumentach. Tylko zapisuj je sobie na etapie przygotowywania procedur, żebyś o czymś nie zapomniał.

4. Deklaracja stosowania

Zgadłeś, tę część pożyczyłem z metodologii opisanej choćby w normie ISO 27001. Ale to naprawdę wartościowa część PODO, bo jest to miejsce, gdzie zarząd może jasno wskazać jak bardzo ważna jest dla niego kwestia ochrony danych osobowych. Przykład idzie z góry, a zatem sam już rozumiesz, dlaczego ta część PODO powinna się pojawić w Twoim dokumencie.

5. Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne istotne dla celu działania organizacji

I znowu sięgamy po normę ISO 27001. Ale, ale – tu musisz się trochę napracować i wysilić. Przykładowym czynnikiem zewnętrznym może być pozycja rynkowa Twojej firmy, powszechnie obowiązujące prawo, itp. Przykładowym czynnikiem wewnętrznym z kolei będzie np. struktura organizacyjna, a także wewnętrzne regulacje i procedury obowiązujące w organizacji.

6. Role i odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych

Jak sama nazwa wskazuje, to przestrzeń, w której opisujemy głównych aktorów występujących na deskach naszego teatru, a zatem zarząd (jako reprezentant administratora), IOD (wiadomo), specjaliści IT (kwestie związane z bezpieczeństwem danych od strony technicznej), itd. Nie zapomnij o właścicielach biznesowych (tak, na nich spoczywać będzie naprawdę sporo zadań. Pamiętasz? Przykład idzie z góry) i zwykłych użytkownikach, czyli osobach, które na co dzień pracują na danych osobowych.

Dobra, podam Ci teraz parę przykładów zadań poszczególnych aktorów:

  • zarząd: zatwierdzanie i publikowanie dokumentów i procedur związanych z ochroną danych osobowych dotyczących wszystkich pracowników i współpracowników Spółki;
  • IOD: zadania wprost opisane w RODO;
  • właściciele biznesowi: identyfikowanie podatności i zagrożeń dla nadzorowanych procesów przetwarzania danych i przekazywanie w tym zakresie informacji do właściwych osób (np. IOD) i jednostek organizacyjnych (np. dział IT);
  • pracownicy IT: dbanie o poprawne i efektywne działanie administrowanych systemów teleinformatycznych;
  • użytkownicy: zapewnienie poufności w stosunku do wszystkich danych osobowych przetwarzanych w organizacji.

7. Szkolenia i edukacja

Masz PODO, ale nikt jej nie stosuje? Bez działań edukacyjnych i ciągłego „trąbienia” o ochronie danych osobowych nawet najlepsze procedury i środki techniczne nie dadzą rady. Dlatego już w polityce warto poświęcić temu obszarowi stosowny fragment i wskazać, że jest to istotny element determinujący to jak w Twojej organizacji postrzega się temat ochrony danych osobowych.

8. Audyt

Wdrożyłeś RODO w 2018 r. i jesteś z siebie dumny? Wierzę, że wykonałeś wtedy dużą robotę, ale mam też złą wiadomość. Mamy rok 2023, Twój system ochrony danych mógł najnormalniej w świecie mocno się zdezaktualizować. Zobacz, ile w tzw. międzyczasie pojawiło się decyzji PUODO, zerknij na opinie EROD, itd. Jest tego całe mnóstwo. Bez regularnych audytów tak zgodność z przepisami o ochronie danych jaki i ich bezpieczeństwo są mocno zagrożone. Dlatego audyt to podstawa. I to regularny audyt. Zapisz to w PODO i pilnuj, by był wykonywany.

9. Przegląd i aktualizacja PODO

Ta część to w sumie naturalna konsekwencja tego, że traktujesz ochronę danych osobowych jako proces a nie jednorazowy zryw, bo komuś przypomniało się o RODO. Świat ruszył do przodu od 2018 r., miałeś pewnie już różne doświadczenia z naruszeniami, widziałeś co punktuje w swoich decyzjach organ nadzorczy, regularnie robisz audyty i pracujesz nad usuwaniem niezgodności. Doskonale, uwzględnij to zatem w PODO. Wskaż częstotliwość przeglądów, osobę za to odpowiedzialną, itd.

Słowo na koniec

No dobrze, a gdzie te wszystkie szczegółowe procedury jak np. obsługa incydentów ochrony danych, realizowania praw podmiotów danych, itd. Tak jak napisałem na wstępie, w swojej praktyce preferuję PODO opisującą to co wskazałem powyżej, a przysłowiowe „mięsko” trafia do bardziej szczegółowych instrukcji i procedur. Przy czym istotne jest to, że już w PODO do nich odsyłam poprzez ich wymienienie wraz z krótką informacją czego dotyczą. Dzięki temu dzielisz dokumentację ochrony danych osobowych na bardziej „zjadliwe” części i – mówiąc już zupełnie żartobliwie – nie zabijesz nikogo ilością stron, przez które będzie się trzeba przekopać…

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Jak często należy aktualizować politykę ochrony danych i jak to dokumentować?

Polityka ochrony danych osobowych (PODO) to dokument określający zasady i procedury dotyczące zbierania, przetwarzania, przechowywania oraz zabezpieczania danych osobowych w danej organizacji. Jej głównym celem jest zapewnienie zgodności z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w szczególności z RODO. Czy aktualizacja PODO jest istotna z punktu widzenia wymogów RODO? Aktualizacja polityki ochrony danych osobowych jest oczywiście niezwykle istotna […]

Badanie Due Diligence spółki pod kątem ODO – dobre praktyki

Dlaczego warto zwrócić uwagę na kwestie ochrony danych osobowych przy badaniu Due Diligence? Obecnie na rynku powszechną praktyką stało się włączanie obszaru ochrony danych osobowych do badania Due Diligence spółek (dalej „DD”). Przedmiotem badania jest, co do zasady, weryfikacja systemu ochrony danych osobowych spółki tj. ustalenie czy oraz w jaki sposób spółka wdrożyła obowiązujące regulacje […]

Współpraca z procesorem w praktyce – kilka ważnych kwestii

W dzisiejszym artykule nie będziemy skupiać się na samym pojęciu procesora oraz kwestiach związanych z trudnościami w ustaleniu, czy dany podmiot jest procesorem, czy też nie. Skupimy się natomiast na opisaniu etapów, jakie wiążą się ze współpracą z procesorami oraz przydatnej w tej współpracy dokumentacji. Wybieramy procesora (podmiot przetwarzający) Zgodnie z RODO powierzając dane osobowe […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki