iSecure logo
Blog

Co powinna zawierać procedura wykonywania kopii zapasowych?

Procedura wykonywania kopii zapasowych (backupów) jest jednym z istotniejszych elementów budowania systemu ochrony danych osobowych, ale też zapewnienia ciągłości działania w kontekście szerszym, bo dotyczącym wszystkich istotnych dla organizacji informacji.

Kiedy taka procedura może się przydać (przy założeniu, że została wdrożona i jest stosowana)? Na pewno w przypadku awarii systemu informatycznego, ale też w sytuacji popełnienia błędu ludzkiego, ataków hakerskich albo innych zagrożeń, które mogą mieć przełożenie na integralność lub dostępność danych.

W niniejszym wpisie chciałbym wskazać co powinna zawierać taka procedura.

Cel i zakres backupu

Na początek oczywiście należy określić, jakie dane osobowe (oraz inne istotne dla organizacji informacje) są kluczowe dla organizacji i powinny być objęte kopią zapasową oraz jak często backupy powinny być tworzone. Przykładowo kopia zapasowa może obejmować pliki, bazy danych, konfiguracje systemu, itp. Warto zaznaczyć, że ten etap jest bardzo ważny z punktu widzenia realizacji nadrzędnego celu jakim ma być zapewnienie ciągłości działania (ale też zgodności m.in. z RODO albo normą ISO 27001).

Metody wykonywania backupu

Skoro wiemy już co powinno być przedmiotem backupu, czas najwyższy zastanowić się jaką metodą wykonywać nasze kopie zapasowe. Dla przypomnienia wskażę, że wyróżniamy backupy pełne, różnicowe oraz przyrostowe (inkrementalne).

Backup pełny kopiuje wszystkie dane (dyski, foldery, pliki), backup różnicowy tylko zmiany od ostatniego pełnego backupu, a backup przyrostowy uwzględnia dane, które zostały zmienione lub dodane, od czasu utworzenia ostatniej, dowolnej kopii zapasowej.

Harmonogram backupów

Kolejny krok to ustalenie częstotliwości wykonywania kopii zapasowych. Można przyjąć, że kopie pełne są tworzone nieco rzadziej (np. co tydzień), a backupy różnicowe lub przyrostowe częściej (np. codziennie). Powyższe koniecznie trzeba ustalić z właścicielami biznesowymi przypisanymi do poszczególnych zasobów, które mają być zabezpieczone poprzez regularne wykonywanie kopii. Oczywiście nie bez znaczenia będzie tu też głos ze strony działu IT, który będzie odpowiedzialny za realizację tego procesu. A zatem konieczne jest tu współdziałanie zarówno IT jak i właścicieli biznesowych.

Wybór lokalizacji przechowywania

Miejsce przechowywania kopii to kolejny etap. Należy pamiętać o oczywistej oczywistości, czyli zapewnieniu, by wybrana przez nas lokalizacja zapewniała bezpieczeństwo – tak ze strony czynników zewnętrznych np. pożar, zalanie jak i wewnętrznych np. dostęp osób nieupoważnionych.

Warto też wspomnieć, że kopie zapasowe mogą być tworzone na różnych nośnikach fizycznych np. zewnętrzne dyski twarde, taśmy magnetyczne albo – co zdarza się coraz częściej, zwłaszcza w mniejszych firmach – wykorzystywana może być do tego chmura obliczeniowa np. OneDrive od Microsoftu albo Dysk Google.

Automatyzacja backupów

Jeśli to możliwe, najlepiej zadbać o to, by kopie zapasowe wykonywane były w sposób automatyczny, przy czym automatyzm ten powinien opierać się na ustanowionym uprzednio harmonogramie. W ten sposób niwelujemy np. możliwość popełnienia jednego z najprostszych błędów ludzkich jakim może być najzwyklejsze na świecie zapomnienie o czymś co powinno zostać zrobione. Oczywiście niezbędny jest też nadzór nad tym, czy kopia została wykonana (patrz: niżej) – w tym celu administrator kopii powinien analizować logi w tym zakresie i w przypadku wykrycia błędów – poddać je analizie, ale nade wszystko zadbać o to, by kopia została wykonana.

Testowanie i weryfikacja backupów

W poprzednim punkcie mówiliśmy o nadzorze nad wykonywaniem kopii, ale to zdecydowanie za mało. Pamiętaj, by okresowo sprawdzać, czy backupy są faktycznie przydatne. Przeprowadzaj testy przywracania danych z kopii, aby upewnić się, że proces przywracania działa poprawnie. To kluczowe zadanie, bo co nam po kopii, z której nie da się odtworzyć istotnych dla organizacji danych.

Zabezpieczenie dostępu do kopii

I znów banał, ale należy o tym wspomnieć. Pamiętaj, by dostęp do backupu miały tylko wyraźnie upoważnione do tego osoby. Przecież nie chcemy, żeby jakiś przypadkowy użytkownik usunął przez przypadek (albo z premedytacją) coś co ma zapewnić organizacji ciągłość działania.

Monitorowanie procesu oraz aktualizacje procedury

Jak z każdą procedurą, tak i w przypadku omawianego procesu konieczne jest ustanowienie mechanizmu monitorowania całości. W razie jakichkolwiek problemów, takich jak nieudane backupy, powinny być generowane alerty, aby można było szybko zareagować.

Oprócz tego należy pamiętać o aktualizacji samej procedury, bo i ona powinna być poddawana regularnym przeglądom – przede wszystkim na okoliczność, czy funkcjonuje w sposób należyty, ale też każdorazowo np. w przypadku zmian w systemach informatycznych. Dbałość o to, aby procedura była zgodna z potrzebami biznesu, ma kluczowe znaczenie dla skuteczności backupów.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Korzystanie z narzędzi AI – gdzie w tym dane osobowe?

Wstęp Stosowanie rozwiązań sztucznej inteligencji (AI) wiąże się z wieloma wyzwaniami w kontekście ochrony danych osobowych, co sprawia, że przepisy GDPR (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) wymagają szczególnej uwagi. Oto kilka kluczowych powodów, dlaczego AI wymaga szczególnej ochrony pod kątem przepisów GDPR: Przetwarzanie dużych ilości danych osobowych: AI, szczególnie w kontekście uczenia maszynowego często […]

Jak (nie) pisać polityki prywatności – dobre praktyki

„Polityka prywatności” – dokument umieszczany na witrynie internetowej w celu poinformowania użytkowników o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane.[1] Wstęp Wydawać by się mogło, że temat polityki prywatności został już omówiony wzdłuż i wszerz – wszystko co mogło zostać powiedziane, zostało powiedziane. Mainstream ochrony danych osobowych przepełniony jest publikacjami, poradnikami, artykułami, manualami czy […]

Czy powinienem wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) określa przypadki, w których wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych (IOD) przez Administratora Danych Osobowych (ADO) jest obowiązkowe.
Nawet gdy przepisy nie nakładają konkretnego obowiązku wyznaczenia IOD lub gdy nie jesteśmy do końca pewni czy obowiązek dotyczy naszej organizacji czy też nie, zaleca się rozważenie dobrowolnego wyznaczenia takiej osoby.

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki
UWAGA!
Informujemy, że w ostatnim czasie pojawiły się przypadki podszywania się pod naszą firmę. Oszuści wykorzystują naszą nazwę, adres, NIP oraz logo, wysyłając fałszywe faktury z nieprawidłowym numerem rachunku bankowego.
⚠️ Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i dokładne weryfikowanie danych nadawcy oraz numeru konta przed dokonaniem płatności.
Prawdziwe faktury wystawiane przez iSecure zawsze zawierają numer konta: PL62 1140 2004 0000 3202 7863 9118 (dla płatności w PLN) bądź PL17 1140 2004 0000 3612 0768 4683 (dla płatności w EUR).
W razie wątpliwości prosimy o kontakt pod adresem: kontakt@isecure.pl
Dziękujemy za czujność i współpracę.