iSecure logo
Blog

Obowiązek informacyjny

Dopełnienie obowiązku informacyjnego to jedno z najistotniejszych zadań jakie musi realizować administrator względem osób, których dane będzie przetwarzać. To także prawdziwe utrapienie działów marketingowych, bo – jak mówią ich przedstawiciele – „tego tekstu jest tak dużo, że nikt nam nie kliknie”.

Gorzej jak za brakiem klauzuli informacyjnej idzie brak wiedzy, że taki obowiązek w ogóle trzeba spełniać. Dane osobowe zebrane z pominięciem realizacji opisywanego zadania będą bowiem dotknięte istotną wadą prawną, ponieważ ich pozyskanie nastąpiło z naruszeniem podstawowych zasad ochrony danych osobowych.

Problem z obowiązkiem informacyjnym został sklasyfikowany jako jeden z 10 błędów, jakie można popełnić przy zapewnianiu zgodności z RODO, które wskazał Związek Firm Ochrony Danych Osobowych i trudno się z tym nie zgodzić. Brak klauzuli informacyjnej tak naprawdę pociąga za sobą szereg innych naruszeń RODO, wśród których wymienić można choćby złamanie zasady zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, czy też pozbawienie zainteresowanego wiedzy o tym, że przysługują mu pewne określone uprawnienia kontrolne względem administratora np. prawo dostępu do danych, możliwość ich sprostowania czy usunięcia.

Żeby uniknąć błędu związanego z niedopełnieniem obowiązku informacyjnego przede wszystkim trzeba wiedzieć, kiedy należy go zrealizować. Będzie to konieczne, gdy administrator:

  • zbiera dane bezpośrednio od zainteresowanego
  • zbiera dane o osobie z innych źródeł
  • zmienia cel przetwarzania danych lub dodaje nowy

Na każdą z powyższych okoliczności można się przygotować zawczasu, np. można opracować sobie porządny szablon klauzuli i dopasowywać go do różnych sytuacji, stosować trik polegający na warstwowym przekazywaniu informacji, które na niego się składają, itp. Pamiętajmy też o tym, że te informacje mają służyć ludziom, co oznacza, że pisząc klauzulę należy kierować się zasadą przejrzystości i konkretności, a nade wszystko stosować język prosty i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Generalnie pomocą w jego przygotowaniu zawsze służyć powinien IOD, dla którego będzie to „chleb powszedni”, a jeśli nie jest to znaczy, że brakuje mu elementarnej wiedzy w zakresie RODO.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

iSecure partnerem w biznesie

Bardzo miło nam poinformować o naszych kolejnych nowych projektach i współpracach partnerskich, jakie nawiązaliśmy w ostatnim czasie. iSecure partnerem Grupy Twoja Kariera i autorem publikacji Pomocnik HR Grupa Twoja Kariera to twórca specjalistycznych portali, których celem jest przyspieszenie procesów rekrutacyjnych w poszczególnych sektorach rynku. W ramach nawiązanej współpracy specjaliści z naszego Zespołu będą przygotowywać infografiki z […]

Wysoka kara dla firmy gromadzącej dane z platformy LinkedIn czyli KASPR ukarany za nielegalne gromadzenie danych – 240 000 euro grzywny

Wstęp Nie dalej jak pół roku temu w artykule pt.  „Tworzenie baz danych na podstawie profilów osób na portalach branżowych typu LinkedIn w kontekście przetwarzania danych osobowych i zgodności z RODO” przedstawiłem praktyczny poradnik w jaki sposób gromadzić dane z wykorzystaniem baz danych dostępnych m .in. na portalach branżowych typu LinkedIn. W treści publikacji zwróciłem […]

Wizerunek pracownika – kiedy pracodawca może go wykorzystać?

Czy wyobrażacie sobie dobrze prosperującą firmę, która nie posiada własnej strony internetowej? Lub takiej, która nie prowadzi aktywnych działań w mediach społecznościowych? Wydarzenia ostatnich lat uświadomiły nam jeszcze mocniej jak ważną wizytówką przedsiębiorcy jest jego strona www. Okazuje się, że w dobie coraz częstszych spotkań online, braku nawiązywania kontaktów biznesowych „face to face”, bardzo istotne […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki