iSecure logo
Blog

Obowiązek informacyjny

Dopełnienie obowiązku informacyjnego to jedno z najistotniejszych zadań jakie musi realizować administrator względem osób, których dane będzie przetwarzać. To także prawdziwe utrapienie działów marketingowych, bo – jak mówią ich przedstawiciele – „tego tekstu jest tak dużo, że nikt nam nie kliknie”.

Gorzej jak za brakiem klauzuli informacyjnej idzie brak wiedzy, że taki obowiązek w ogóle trzeba spełniać. Dane osobowe zebrane z pominięciem realizacji opisywanego zadania będą bowiem dotknięte istotną wadą prawną, ponieważ ich pozyskanie nastąpiło z naruszeniem podstawowych zasad ochrony danych osobowych.

Problem z obowiązkiem informacyjnym został sklasyfikowany jako jeden z 10 błędów, jakie można popełnić przy zapewnianiu zgodności z RODO, które wskazał Związek Firm Ochrony Danych Osobowych i trudno się z tym nie zgodzić. Brak klauzuli informacyjnej tak naprawdę pociąga za sobą szereg innych naruszeń RODO, wśród których wymienić można choćby złamanie zasady zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, czy też pozbawienie zainteresowanego wiedzy o tym, że przysługują mu pewne określone uprawnienia kontrolne względem administratora np. prawo dostępu do danych, możliwość ich sprostowania czy usunięcia.

Żeby uniknąć błędu związanego z niedopełnieniem obowiązku informacyjnego przede wszystkim trzeba wiedzieć, kiedy należy go zrealizować. Będzie to konieczne, gdy administrator:

  • zbiera dane bezpośrednio od zainteresowanego
  • zbiera dane o osobie z innych źródeł
  • zmienia cel przetwarzania danych lub dodaje nowy

Na każdą z powyższych okoliczności można się przygotować zawczasu, np. można opracować sobie porządny szablon klauzuli i dopasowywać go do różnych sytuacji, stosować trik polegający na warstwowym przekazywaniu informacji, które na niego się składają, itp. Pamiętajmy też o tym, że te informacje mają służyć ludziom, co oznacza, że pisząc klauzulę należy kierować się zasadą przejrzystości i konkretności, a nade wszystko stosować język prosty i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Generalnie pomocą w jego przygotowaniu zawsze służyć powinien IOD, dla którego będzie to „chleb powszedni”, a jeśli nie jest to znaczy, że brakuje mu elementarnej wiedzy w zakresie RODO.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Ważny wyrok TSUE – Naruszenie RODO nie daje automatycznie prawa do odszkodowania

Prawo do odszkodowania w wyniku naruszenia przepisów Rozporządzenia zostało sformułowane w art. 82 RODO. Artykuł składa się z sześciu ustępów, które wskazują na generalne zasady dochodzenia odszkodowania i odpowiedzialności pomiędzy administratorem a podmiotem przetwarzającym. Kluczowe przy dzisiejszym wpisie będzie art. 82 ust. 1 RODO, który stanowi: „Każda osoba, która poniosła szkodę majątkową lub niemajątkową w […]

Procedura ochrony danych osobowych w pracy zdalnej – kiedy jest potrzebna i jak ją wprowadzić?

Od 07 kwietnia 2023 r. obowiązują znowelizowane przepisy Kodeksu Pracy o świadczeniu pracy zdalnej. Jeżeli firma dopuszcza taką formę świadczenia pracy, zasady ją regulujące powinny w dacie publikacji niniejszego tekstu być już uchwalone i znane pracownikom. Pierwsze miesiące obowiązywania nowych zasad są też doskonałym czasem na weryfikację, czy posiadana dokumentacja jest zgodna z przepisami oraz […]

RODO w rekrutacji

Za nami cykl webinarów „Akademia RODO w rekrutacji”, które prowadziliśmy wspólnie z elevato S.A. (dostawcą przyjaznego i bezpiecznego systemu do rekrutacji). Podczas trzech spotkań poruszyliśmy wiele tematów istotnych ze strony praktycznej. Zdajemy sobie sprawę, że w codziennej pracy rekrutera są kwestie wymagające pochylenia się i zastanowienia, jak faktycznie przetwarzać dane osobowe kandydatów zgodnie z RODO, jednocześnie z […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki