iSecure logo
Blog

Obowiązek informacyjny

Dopełnienie obowiązku informacyjnego to jedno z najistotniejszych zadań jakie musi realizować administrator względem osób, których dane będzie przetwarzać. To także prawdziwe utrapienie działów marketingowych, bo – jak mówią ich przedstawiciele – „tego tekstu jest tak dużo, że nikt nam nie kliknie”.

Gorzej jak za brakiem klauzuli informacyjnej idzie brak wiedzy, że taki obowiązek w ogóle trzeba spełniać. Dane osobowe zebrane z pominięciem realizacji opisywanego zadania będą bowiem dotknięte istotną wadą prawną, ponieważ ich pozyskanie nastąpiło z naruszeniem podstawowych zasad ochrony danych osobowych.

Problem z obowiązkiem informacyjnym został sklasyfikowany jako jeden z 10 błędów, jakie można popełnić przy zapewnianiu zgodności z RODO, które wskazał Związek Firm Ochrony Danych Osobowych i trudno się z tym nie zgodzić. Brak klauzuli informacyjnej tak naprawdę pociąga za sobą szereg innych naruszeń RODO, wśród których wymienić można choćby złamanie zasady zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, czy też pozbawienie zainteresowanego wiedzy o tym, że przysługują mu pewne określone uprawnienia kontrolne względem administratora np. prawo dostępu do danych, możliwość ich sprostowania czy usunięcia.

Żeby uniknąć błędu związanego z niedopełnieniem obowiązku informacyjnego przede wszystkim trzeba wiedzieć, kiedy należy go zrealizować. Będzie to konieczne, gdy administrator:

  • zbiera dane bezpośrednio od zainteresowanego
  • zbiera dane o osobie z innych źródeł
  • zmienia cel przetwarzania danych lub dodaje nowy

Na każdą z powyższych okoliczności można się przygotować zawczasu, np. można opracować sobie porządny szablon klauzuli i dopasowywać go do różnych sytuacji, stosować trik polegający na warstwowym przekazywaniu informacji, które na niego się składają, itp. Pamiętajmy też o tym, że te informacje mają służyć ludziom, co oznacza, że pisząc klauzulę należy kierować się zasadą przejrzystości i konkretności, a nade wszystko stosować język prosty i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Generalnie pomocą w jego przygotowaniu zawsze służyć powinien IOD, dla którego będzie to „chleb powszedni”, a jeśli nie jest to znaczy, że brakuje mu elementarnej wiedzy w zakresie RODO.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Dane osobowe dzieci w internecie

“ICO z tym internetem dzieci?” – Część I. Kodeks. 

Świat cyfrowy w XXI wieku przenika naszą codzienność, w sposób widoczny lub zupełnie nieświadomy towarzyszy nam w wielu zwyczajnych czynnościach, zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym. Nasza rzeczywistość to splot świata materialnego i cyfrowego, a udział tego drugiego stale rośnie. Ten cyfrowy anturaż nie jest jednak zarezerwowany wyłącznie dla osób pełnoletnich, a wręcz […]

Formy wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych

Celem jaki przyświecał Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej podczas uchwalania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, oprócz wzmacniania i konwergencji gospodarek na rynku wewnętrznym, było także takie zorganizowanie przetwarzania danych osobowych, aby służyło ludzkości (motyw 4 RODO). RODO to nie tylko obowiązki i obostrzenia w zakresie ochrony danych osobowych dla administratorów danych. RODO wprowadziło także wiele […]

Czy aplikacja chatbot wymaga od administratora podpisania umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych?

Aplikacja chatbot staje się nieodłączonym elementem nowoczesnej strony internetowej. Właściciele witryn internetowych chcą być wobec swoich klientów jak najbardziej transparentni i pragną umożliwić nieograniczone możliwości kontaktu. Dlatego też na zainstalowanie chatbota decydują się przede wszystkim sklepy internetowe, przewoźnicy transportujący przesyłki czy hotele. Jakie konsekwencje wobec administratorów wiążą się z wdrożeniem rozwiązania chatbota na stronie internetowej […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki