iSecure logo
Blog

Prywatne dane kontaktowe pracownika – na jakich zasadach można je przetwarzać

Kategorie

Dzisiaj bierzemy na warsztat temat przetwarzania prywatnych danych kontaktowych pracownika, czyli w szczególności jego prywatnego numeru telefonu i adresu e-mail. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nie ma o czym mówić. Możliwe, że sporo pracodawców przetwarza na co dzień takie informacje – przecież nasz pracownik, jeszcze na etapie rekrutacji przekazał swoje dane kontaktowe, wydawałoby się więc, że swobodnie można je dalej wykorzystywać. Czy tak w rzeczywistości jest? Otóż nie.

Na etapie rekrutacji kandydat podaje dobrowolnie wybrane przez niego dane kontaktowe wyłącznie w związku z prowadzonym procesem rekrutacyjnym. Gdy pracodawca zdecyduje się już na zatrudnienie wybranej osoby, mamy do czynienia z nowym procesem przetwarzania danych osobowych, a cele przetwarzania są odmienne od tych przyjętych na etapie rekrutacji.

Jeżeli pracodawca chce kontaktować się z pracownikiem, jak również umożliwić mu kontakt z innymi pracownikami oraz ewentualnie klientami/kontrahentami, powinien zapewnić pracownikowi odpowiednie narzędzia do tego celu. Obejmuje to nie tylko sprzęt, ale także służbowy numer telefonu i służbowy adres e-mail. Na przetwarzanie wskazanych danych kontaktowych pracodawca nie musi odbierać zgody pracownika. Podstawą prawną dla ich wykorzystywania jest co do zasady prawnie uzasadniony interes pracodawcy.

Inaczej jest w przypadku, gdy pracodawca nie zapewnił pracownikowi służbowych danych kontaktowych, a zachodzi konieczność porozumienia się z pracownikiem w sprawach służbowych. Co zrobić w takiej sytuacji? Odebrać zgodę od pracownika na przetwarzanie jego prywatnego numeru telefonu lub prywatnego adresu e-mail (ewentualnie innych danych kontaktowych). W tym miejscu trzeba podkreślić, że pracownik ma prawo tej zgody odmówić i nie mogą go z tego tytułu spotkać żadne negatywne konsekwencje. Mówi o tym wprost kodeks pracy. Pracownik musi mieć zapewnioną swobodę co do podjęcia powyższej decyzji. Co istotne, nie można zmusić pracownika, aby zgodził się łącznie na przetwarzanie zarówno prywatnego numeru telefonu, jak i prywatnego adresu e-mail. Może on albo w ogóle nie wyrazić zgody, albo wyrazić zgodę na jeden kanał komunikacji, albo na kilka lub wszystkie. Pamiętaj, aby zgodnie z zasadą rozliczalności udokumentować wyrażenie zgody przez pracownika. Może ona mieć formę pisemną lub mailową. Ustną zgodę będzie trudno udowodnić. Zwróć także uwagę na to, że choć co do zasady w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie zgody dane osobowe mogą być przechowywane do czasu jej cofnięcia, to w przypadku ustania zatrudnienia pracodawca powinien uznać, że wyczerpał się cel przetwarzania prywatnych danych kontaktowych pracownika i również powinien te dane usunąć.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Czy HR potrzebuje IOD-a bardziej niż myśli? Praktyczne przykłady wsparcia

W HR temat danych osobowych przewija się praktycznie codziennie. Działy HR odpowiadają za rekrutacje, prowadzą akta pracownicze, przeprowadzają bądź wspierają kadrę menadżerską przy ocenach okresowych, itp. – wszędzie tam krążą informacje o charakterze osobowym. Z uwagi na powyższe można nawet zaryzykować stwierdzenie, że dział HR to często pierwsza linia frontu, jeśli chodzi o ryzyko naruszeń […]

3 przypadki wymiany danych z agencją rekrutacyjną

Zlecasz agencji rekrutacyjnej przeprowadzenie rekrutacji? Korzystasz z pomocy profesjonalisty, żeby powierzyć im część działań związanych z wyszukaniem kandydatów? Pamiętaj, że Twoja firma, jako potencjalny pracodawca, ma pewne obowiązki do wykonania względem danych swoich kandydatów, ale najpierw musi potwierdzić, jaką rolę w tym procesie pełni (czy i kiedy jest administratorem danych?). W tym wpisie chcę Ci […]

Adres IP daną osobową

CZYM JEST MALWARE?

Każdy z nas słyszał o zagrożeniach związanych z wykorzystywaniem sprzętów elektronicznych, a w szczególności o zagrożeniach wynikających z korzystania z Internetu i pobierania niebezpiecznych plików pochodzących z nieznanych źródeł. Powszechnie stosowanym określeniem na niebezpieczne aplikacje stosowane w urządzeniach teleinformatycznych jest “malware”. Dlaczego malware jest tak niebezpieczny? Czy zagrożony jest każdy komputer? Czy malware i wirus […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki