iSecure logo
Blog

Mamy prawo do kontroli swoich danych

Mamy prawo do kontroli swoich danych
Kategorie

Każdy człowiek ma prawo do kontrolowania własnych danych osobowych. Obecnie są one jednymi z najbardziej pożądanych informacji, dlatego przy zawieraniu umów, robieniu jakichkolwiek zakupów w internecie i w wielu innych przypadkach możemy natknąć się na możliwość udzielenia zgody na przetwarzanie naszych danych chociażby w celach marketingowych. Skutkuje to natrętnymi telefonami ze strony telemarketerów. By tego uniknąć, należy bardzo ostrożnie udzielać wszelkich zgód, a także czytać wszystko, pod czym się podpisujemy.

Jednakże nie każdy wie, że istnieje także prawo, które pozwala nam sprawować większą kontrolę nad udzielanymi danymi. Można m.in. żądać informacji, w jaki sposób i komu są udostępniane, a przede wszystkim wycofać zgodę na przetwarzanie danych dla celów marketingowych.

Na podstawie art. 32 ust. pkt 1 – 5a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, osoba udostępniająca swoje dane może żądać następujących informacji:
– czy zbiór istnieje,
– kto jest jego administratorem,
– od kiedy dane są przetwarzane,
– jakie jest źródło pozyskania danych,
– w jaki sposób dane są udostępniane.

Powyższe wyliczenie ma charakter przykładowy, co oznacza, że można domagać się odpowiedzi na inne pokrewne pytania, choć nie wynika to wprost z ustawy.

Aby otrzymać żądane informacje, należy wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Administrator danych ma obowiązek udzielić tych wiadomości zgodnie z art. 33 ustawy o ochronie danych osobowych w ciągu 30 dni. Mają być one podane w zrozumiałej formie. Jeśli osoba o to wnioskuje, odpowiedzi udziela się na piśmie.

Z żądania udzielenia powyższych informacji osoba, której dane dotyczą, może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Za niepoinformowanie osoby, której dane dotyczą, o jej prawach lub nieprzekazanie żądanych informacji w sytuacji, gdy jest to możliwe, grozi odpowiedzialność karna. Zgodnie z art. 54 może to być kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Podobne wpisy:

Bezpieczny marketing w drugim numerze Prevent Magazine

Bezpieczny marketing w drugim numerze Prevent Magazine

Parę dni temu swoją premierę miał drugi numer wydawanego przez nas kwartalnika Prevent Magazine. Jeśli ktoś jeszcze nie miał okazji się z nim zapoznać, warto nadrobić zaległości, gdyż skupiliśmy się na bardzo ciekawej tematyce w naszym przekonaniu. Piszemy o marketingu, ale przez pryzmat bezpieczeństwa. O ile niemal każdy marketer wie jak zorganizować kampanię e-mailingową czy sms’ową, o tyle nie każdy dysponuje wiedzą jak to zrobić, by odbyło się to w sposób w pełni zgodny z obowiązującymi przepisami i dobrymi praktykami.

Przetwarzanie danych służbowych

Przetwarzanie danych służbowych

Bardzo często spotykam się z pytaniami dotyczącymi ochrony danych osobowych pracowników. Chodzi tu mianowicie o dane osobowe służbowe, które pracodawca umieszcza np. na firmowej stronie internetowej. Warto wspomnieć, że w kwestii tej wypowiadało się zarówno GIODO jak i Sąd Najwyższy.

Odpowiedzialność karna pracownika przy przetwarzaniu danych osobowych

Odpowiedzialność karna pracownika przy przetwarzaniu danych osobowych

Przyjęło się, że odpowiedzialność karną w związku z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej UODO) przypisuje się wyłącznie zarządowi (w przypadku spółek) albo właścicielowi firmy (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej). Tego typu stanowisko często głoszą sami pracownicy na szkoleniach, które mam okazję od czasu do czasu prowadzić i niestety zawsze w takiej sytuacji muszę wyprowadzić słuchaczy z błędu.

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera z materiałami edukacyjnymi, a także o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki