iSecure logo
Blog

Wykorzystywanie prywatnego komputera w celach służbowych – jak uregulować?

Korzystanie z prywatnego komputera do celów służbowych jest dość powszechne, zwłaszcza w przypadku osób pracujących zdalnie lub prowadzących własne firmy (współpracujących na podstawie kontraktów B2B). Jest to praktyka, która pozwala pracownikom na używanie swojego prywatnego sprzętu do wykonywania obowiązków związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych. Przedsiębiorca powinien tę kwestię uregulować w swojej organizacji i albo zakazać takiej praktyki, albo dopuścić, ale pod pewnymi warunkami.

Istnieje kilka ważnych aspektów, które należy wziąć pod uwagę w takim przypadku:

  1. Przedsiębiorca powinien poinformować swoich pracowników/współpracowników o tym czy korzystanie z prywatnych urządzeń jest akceptowane, a jeśli tak, to jakie są zasady i ograniczenia w tym zakresie. Stosowne zapisy można wprowadzić do umowy zawartej z pracownikiem lub współpracownikiem.
  2. W przypadku akceptowania korzystania przez pracowników/współpracowników z prywatnych komputerów, konieczne jest stworzenie wykazu minimalnych zabezpieczeń, takich jak silne hasła, aktualizacje oprogramowania, ochrona antywirusowa, szyfrowany dysk, itp., stosowanych na komputerach prywatnych, na których mają być przetwarzane dane w celu wykonywania obowiązków służbowych. Dobrym rozwiązaniem jest weryfikowanie lub wdrażanie takich zabezpieczeń, przez informatyka lub wewnętrzny dział IT przedsiębiorcy.
  3. Przedsiębiorca powinien przemyśleć kwestię możliwości wykonywania obowiązków związanych z koniecznością przetwarzania na prywatnych komputerach danych szczególnie chronionych, takich jak danych o stanie zdrowia, nałogach, karalności, itd. Dobrą praktyką jest brak takiej możliwości. Najlepiej jak przedsiębiorca od początku ustali zakres obowiązków możliwych do wykonywania na komputerach prywatnych.
  4. Możliwość wykonywania obowiązków służbowych z wykorzystaniem prywatnego komputera powinna wiązać się również z koniecznością zastosowania wydzielonego na komputerze konta użytkownika przeznaczonego wyłącznie dla celów służbowych. To pomoże w uniknięciu przypadkowego dostępu do poufnych informacji.
  5. Pracownik/współpracownik, wykonujący swoją pracę na komputerze prywatnym, powinien zostać dodatkowo zobowiązany do tworzenia kopii zapasowej danych lub przetwarzać dane wyłącznie w udostępnionej do tego lokalizacji na serwerze zarządzanym przez przedsiębiorcę. W razie awarii komputera lub utraty danych, możliwość ich przywrócenia może być kluczowa.
  6. Wszelka naprawa sprzętu prywatnego, wykorzystywanego do wykonywania zadań służbowych, powinna być realizowana przez informatyka, wewnętrzny dział IT, serwis zewnętrzny współpracujący z przedsiębiorcą lub taki, który przedsiębiorca zaakceptuje.
  7. Przedsiębiorca, który chce umożliwić swoim pracownikom/współpracownikom, wykonywanie obowiązków służbowych na prywatnych komputerach, powinien wprowadzić konieczność uzyskania pisemnej akceptacji od swojego pracodawcy.

Korzystanie z prywatnego komputera do celów służbowych ma swoje korzyści, takie jak wygoda i oszczędność kosztów, ale wymaga odpowiedzialności i świadomości w zakresie bezpieczeństwa danych. Dlatego warto uregulować taką możliwość i nad nią czuwać poprzez regularne monitorowanie tej praktyki, ponieważ skutki ewentualnego wycieku danych czy ich utraty, mogą ponieść za sobą koszty wielokrotnie wyższe niż te wcześniej zaoszczędzone.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Polityka prywatności na stronie www – o czym należy pamiętać?

Polityka prywatności to taki dokument, który ma na celu przekazanie użytkownikom końcowym odwiedzającym stronę www kilka podstawowych informacji. Dobrze przygotowana polityka prywatności ma na celu również ochronę administratora. Ma ona za zadanie wyjaśnić, jakie dane, w tym dane osobowe zbierane są od odwiedzających stronę, dlaczego są zbierane i w jakich celach. Wielokrotnie można znaleźć w […]

Analiza ryzyka w procesach przetwarzania danych

W raporcie Związku Firm Ochrony Danych Osobowych, w którego powstaniu iSecure brała aktywny udział, brak analizy ryzyka wskazano jako jeden z 10 największych błędów przy zapewnianiu zgodności z RODO. Czym jest analiza ryzyka? Mówiąc obrazowo, analiza ryzyka to sprawdzenie wszystkich procesów przetwarzania danych osobowych i oszacowanie, jakie ryzyka występują w danym procesie na czas sprawdzenia. […]

Dlaczego szkolenia z ochrony danych osobowych są ważne?

Szkolenie pracowników, szczególnie dla jego uczestników, często wydaje się przykrym obowiązkiem. Zdarza się też, że pracownik wyciąga magiczną kartę: „ja już miałem szkolenie z RODO”, dzięki czemu rzekomo nie musi brać w nim udziału ponownie. Czy na pewno? Dlaczego szkolenie jest ważne? Podstawowa wiedza personelu z zasad ochrony danych osobowych, to jeden z kluczowych elementów […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki