iSecure logo
Blog

Wytyczne organów – przypadkowe ujawnienie danych

Komunikacja elektroniczna jest dziś podstawowym sposobem przesyłania informacji. Wiążą się z nią jednak pewne ryzyka, zwłaszcza jeśli przekazywane komunikaty i dokumenty załączane do wiadomości elektronicznych zawierają dane osobowe. Dane osobowe mogą być również przesyłane pocztą tradycyjną i również ta forma komunikacji nie jest pozbawiona zagrożeń. 

Główne ryzyko polega na przypadkowym przesłaniu danych osobowych przez administratora danych osobowych (w praktyce przez jego pracowników/współpracowników) do podmiotu trzeciego. Będziemy mieli wówczas do czynienia z naruszeniem ochrony danych osobowych, które wymaga zarówno działań po stronie administratora, jak i odpowiedniej reakcji przypadkowego odbiorcy danych.

Jakie działania mogą prowadzić do przypadkowego ujawnienia danych osobowych osobie trzeciej? Oto przykłady:

  • Bank lub inna instytucja finansowa przypadkowo przesyła korespondencję do niewłaściwego klienta lub osoby niebędącej klientem;
  • Urząd przesyła wydaną decyzję lub wezwanie na niewłaściwy adres;
  • Firma pozbywa się starego laptopa bez usunięcia danych z dysku, zawierającego informacje działu HR;
  • Pomyłka we wpisanym adresie mailowym adresata wiadomości elektronicznej;
  • Załączenie do wiadomości email dokumentów dotyczących innej osoby niż adresat wiadomości;
  • Nośnik USB zawierający dane klientów zgubiony w pociągu.

Powyższe błędy mogą prowadzić do ujawnienia danych osobowych osobom trzecim, które nie spodziewają się ani nie mają intencji otrzymania takich informacji. Nierzadko informacje do nich trafiające mogą mieć charakter danych wrażliwych. Osoby, które nawet przypadkowo weszły w posiadanie danych osobowych powinny pamiętać, że osoby, których te dane dotyczą, mają określone prawa przysługujące im nie tylko na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych, a w szczególności RODO, lecz także na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka czy Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Przypadkowi odbiorcy danych osobowych również mają obowiązek przestrzegać powyższych praw. 

Jak więc mają postępować odbiorcy danych osobowych, a także administratorzy w razie przypadkowego ujawnienia danych osobowych? Wskazówki znajdziecie w poniższej infografice.

Opracowano na podstawie wytycznych irlandzkiego organu nadzorczego.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Odpowiedzialność karna pracownika przy przetwarzaniu danych osobowych

Kwestionariusze zbierane podczas pandemii zgodne z RODO – COVID-19

Wzięliśmy pod lupę kolejne często zadawane przez pracodawców pytanie, związane ze zbieraniem danych osobowych podczas pandemii koronawirusa. Dotyczy ono możliwości wprowadzenia kwestionariuszy (ankiet) dotyczących pozyskiwania informacji od pracowników na temat ich ewentualnych kontaktów z osobami zakażonymi, przebywającymi na kwarantannie lub na temat odwiedzonych miejsc, w których może być wysokie ryzyko zakażenia koronawirusem.  Poniższa infografika ma […]

BREXIT A RODO

Proces opuszczania Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię zwany potocznie brexitem stał się nie tylko doniosłym wydarzeniem polityczno-gospodarczym, ale także zapisał się w świadomości europejskiej opinii publicznej jako zjawisko popkultury (niejeden mem i żart oparty o brexitowe widowisko oblekł się w platynę).

Branża hotelarska – istotne aspekty zgodności z przepisami RODO

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) wprowadziło szereg obowiązków dla przedsiębiorstw, w tym dla branży hotelarskiej, której działalność opiera się na gromadzeniu, przetwarzaniu i przechowywaniu danych osobowych klientów. Zrozumienie i stosowanie się do tych zasad jest niezbędne, aby zapewnić zgodność z prawem oraz ochronę prywatności gości. W niniejszym artykule postaramy się omówić najważniejsze obowiązki wynikające […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki