iSecure logo
Blog

Wytyczne organów – przypadkowe ujawnienie danych

Komunikacja elektroniczna jest dziś podstawowym sposobem przesyłania informacji. Wiążą się z nią jednak pewne ryzyka, zwłaszcza jeśli przekazywane komunikaty i dokumenty załączane do wiadomości elektronicznych zawierają dane osobowe. Dane osobowe mogą być również przesyłane pocztą tradycyjną i również ta forma komunikacji nie jest pozbawiona zagrożeń. 

Główne ryzyko polega na przypadkowym przesłaniu danych osobowych przez administratora danych osobowych (w praktyce przez jego pracowników/współpracowników) do podmiotu trzeciego. Będziemy mieli wówczas do czynienia z naruszeniem ochrony danych osobowych, które wymaga zarówno działań po stronie administratora, jak i odpowiedniej reakcji przypadkowego odbiorcy danych.

Jakie działania mogą prowadzić do przypadkowego ujawnienia danych osobowych osobie trzeciej? Oto przykłady:

  • Bank lub inna instytucja finansowa przypadkowo przesyła korespondencję do niewłaściwego klienta lub osoby niebędącej klientem;
  • Urząd przesyła wydaną decyzję lub wezwanie na niewłaściwy adres;
  • Firma pozbywa się starego laptopa bez usunięcia danych z dysku, zawierającego informacje działu HR;
  • Pomyłka we wpisanym adresie mailowym adresata wiadomości elektronicznej;
  • Załączenie do wiadomości email dokumentów dotyczących innej osoby niż adresat wiadomości;
  • Nośnik USB zawierający dane klientów zgubiony w pociągu.

Powyższe błędy mogą prowadzić do ujawnienia danych osobowych osobom trzecim, które nie spodziewają się ani nie mają intencji otrzymania takich informacji. Nierzadko informacje do nich trafiające mogą mieć charakter danych wrażliwych. Osoby, które nawet przypadkowo weszły w posiadanie danych osobowych powinny pamiętać, że osoby, których te dane dotyczą, mają określone prawa przysługujące im nie tylko na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych, a w szczególności RODO, lecz także na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka czy Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Przypadkowi odbiorcy danych osobowych również mają obowiązek przestrzegać powyższych praw. 

Jak więc mają postępować odbiorcy danych osobowych, a także administratorzy w razie przypadkowego ujawnienia danych osobowych? Wskazówki znajdziecie w poniższej infografice.

Opracowano na podstawie wytycznych irlandzkiego organu nadzorczego.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

3 powody, dla których warto zastrzec PESEL

Piątek, 17 listopada 2023 r. śmiało można nazwać przełomową datą w historii polskiego cyberbezpieczeństwa. Tego dnia została uruchomiona usługa „Zastrzeż PESEL”, dzięki której zyskaliśmy potężne narzędzie do obrony przed przykrymi i kosztownymi skutkami naruszeń ochrony danych osobowych (mówiąc wprost: wycieków lub kradzieży naszych danych). PESEL jest unikalnym numerem identyfikującym konkretną osobę fizyczną. W dobie cyfrowego […]

RODO krok po kroku – część 2: obowiązek prowadzenia rejestru przetwarzania

Jak „podejść” do przetwarzania danych osobowych w swojej organizacji?

Przetwarzanie danych osobowych jest nieodłączną częścią prowadzenia biznesu. Dane osobowe mogą znajdować się w każdym jego aspekcie. Nie ważne czy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą czy kierujemy giełdową spółką. Niemal codziennie dokonujemy operacji przetwarzania, czyniąc to choćby nieświadomie – a to organizujemy rekrutację, a to wysyłamy maila do naszego kontrahenta. Jak więc podejść do przetwarzania danych […]

Umowa udostępnienia danych osobowych w celach marketingowych

Specjaliści w dziedzinie marketingu na pewno słyszeli o umowie powierzenia danych osobowych, zwłaszcza kiedy korzystają ze wsparcia zewnętrznych dostawców usług – realizacji kampanii mailingowych czy SMS, realizacji promocji, konkursów, utrzymania systemu do przetwarzania baz marketingowych. Rzadziej w obrocie pomiędzy firmami pojawia się umowa udostępnienia danych osobowych do zawarcia pomiędzy firmą X udostępniającą dane a firmą […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki