iSecure logo
Blog

Wytyczne organów – przypadkowe ujawnienie danych

Agnieszka Rapcewicz

Komunikacja elektroniczna jest dziś podstawowym sposobem przesyłania informacji. Wiążą się z nią jednak pewne ryzyka, zwłaszcza jeśli przekazywane komunikaty i dokumenty załączane do wiadomości elektronicznych zawierają dane osobowe. Dane osobowe mogą być również przesyłane pocztą tradycyjną i również ta forma komunikacji nie jest pozbawiona zagrożeń. 

Główne ryzyko polega na przypadkowym przesłaniu danych osobowych przez administratora danych osobowych (w praktyce przez jego pracowników/współpracowników) do podmiotu trzeciego. Będziemy mieli wówczas do czynienia z naruszeniem ochrony danych osobowych, które wymaga zarówno działań po stronie administratora, jak i odpowiedniej reakcji przypadkowego odbiorcy danych.

Jakie działania mogą prowadzić do przypadkowego ujawnienia danych osobowych osobie trzeciej? Oto przykłady:

  • Bank lub inna instytucja finansowa przypadkowo przesyła korespondencję do niewłaściwego klienta lub osoby niebędącej klientem;
  • Urząd przesyła wydaną decyzję lub wezwanie na niewłaściwy adres;
  • Firma pozbywa się starego laptopa bez usunięcia danych z dysku, zawierającego informacje działu HR;
  • Pomyłka we wpisanym adresie mailowym adresata wiadomości elektronicznej;
  • Załączenie do wiadomości email dokumentów dotyczących innej osoby niż adresat wiadomości;
  • Nośnik USB zawierający dane klientów zgubiony w pociągu.

Powyższe błędy mogą prowadzić do ujawnienia danych osobowych osobom trzecim, które nie spodziewają się ani nie mają intencji otrzymania takich informacji. Nierzadko informacje do nich trafiające mogą mieć charakter danych wrażliwych. Osoby, które nawet przypadkowo weszły w posiadanie danych osobowych powinny pamiętać, że osoby, których te dane dotyczą, mają określone prawa przysługujące im nie tylko na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych, a w szczególności RODO, lecz także na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka czy Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Przypadkowi odbiorcy danych osobowych również mają obowiązek przestrzegać powyższych praw. 

Jak więc mają postępować odbiorcy danych osobowych, a także administratorzy w razie przypadkowego ujawnienia danych osobowych? Wskazówki znajdziecie w poniższej infografice.

Opracowano na podstawie wytycznych irlandzkiego organu nadzorczego.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Pobieraczek.pl ukarany przez UOKiK
Damian Bielecki

Główne cele audytu ochrony danych

Z powodu coraz częstszych strat finansowych, jak i w szczególności wizerunkowych, działanie w zgodności z RODO i szeroko pojętą ochroną danych osobowych nie jest już traktowane tylko jako niepotrzebny obowiązek, lecz także jako działanie marketingowe, bardzo pożądane wśród kontrahentów lub klientów przedsiębiorstwa. Oprócz wdrażania rozwiązań zgodnych z RODO, przedsiębiorcy coraz częściej starają się posiadać i […]

O ochronie danych osobowych w Nowoczesnej Firmie
Bartosz Migas

Nieoczywiste korzyści z audytu RODO

Niedługo minie dwa lata od wejścia w życie rozporządzenia RODO, które postawiło przedsiębiorstwa przed koniecznością rozliczenia się ze sposobu przetwarzania danych osobowych, tak klientów jak i biznesowych partnerów. Wydawać by się mogło, że po takim czasie wdrożenie regulacji będzie już powszechne, jednakże wiele firm jest jeszcze w trakcie dostosowywania się do przepisów lub właśnie rewiduje […]

Olga Jaworowska

Formy wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych

Celem jaki przyświecał Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej podczas uchwalania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, oprócz wzmacniania i konwergencji gospodarek na rynku wewnętrznym, było także takie zorganizowanie przetwarzania danych osobowych, aby służyło ludzkości (motyw 4 RODO). RODO to nie tylko obowiązki i obostrzenia w zakresie ochrony danych osobowych dla administratorów danych. RODO wprowadziło także wiele […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki